Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Re: löytyykö vastaavaa?

Hei!
Minulta leikattiin v. 2002 42 -vuotiaana imusolmukkeisiin ja rasvakudokseen levinnyt adenokarsinooma. Mahalukku ja osa ruokatorvea ja ohutsuolta poistettiin. Kävin myös läpi puolen vuoden mittaiset sytostaatti- ja sädehoidot.

Työelämään palasin n. vuoden kuluttua leikkauksesta, siinä vaiheessa pystyin jo syömään "normaalisti" eli kuten varmaan hyvin omasta kokemuksesta tiedät, pieniä annoksia ja usein.
Muistan itse soittaneeni paikalliseen syöpäyhdistykseen ja kysyin mahdollisuudesta saada tukihenkilö joka voisi opastaa juuri syömiseen liittyvissä asioissa, sairaalassa kun sanottiin että ravintoterapeutille mahdotonta päästä, pitkät jonot, ja ajat varataan todella ongelmallisille, vakavasti sairaille (!!).
Syöpäyhdistyksellä ei ollut asiaan vihkiytynyttä tukihenkilöä, ja ilmeisesti juuri mainitsemasta syystä. Itsekin silloin totesin puhelimessa kun asiasta kuulin, että ilmeisesti mahasyövän ennusteen huonouden takia, ei kiinnostuneita ole löytynyt.
Syöpäyhdistys voisi kuitenkin hyvin järjestää maha- ja suolistoleikatuille esim. ravintoluentosarjan, jossa keskityttäisiin nimenomaan niihin ravitsemuksellisiin ongelmiin joita kyseiset sairaudet saavat aikaan. Vakavat imeytymishäiriöt, joista meille naisille varsinkin kalsin ja D-vitamiinin imeytymishäiriöt ovat erittäin tärkeitä huomioida!
No, hyvinhän olen itse selvinnyt, kantapään kautta tosin piti kaikki opetella. Laihduin aluksi yli 25 kg, mutta nyt on paino jo noussut normaali lukemiin ja "löllöäkin" löytyy navan ympäriltä. Ripulia edelleen ajoittain, mutta Imodiumit auttavat. Kontrollit loppuivat vuosi sitten, ja lääkärini totesikin, että tämä syöpä ei enää minua tapa!!
Eli kannattaa aina muistaa, että vaikka ennuste olisi huonokin, voit kuitenkin itse kuulua siihen pieneenkin selviytymisprosenttiin!!
Joka päivästä nautin ja elämä itsessään on ihanaa! Ei kannata suunniterlla tulevaa, vaan pyrkiä tekemään tästä åäivästä mahdollisimman hyvä itsellesi ja lähimmillesi!

Oikein hyvää "talven" jatkoa,lunta tänne etelään odotellessa!
pepi | 17.1.2008 klo 10:49:41