Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Elämä syövän jälkeen

Miten sen nyt ottaa

Hei kaikille!
Löysin nämä sivut vasta tänään ja yritän lyhyesti kertoa historiikkini.Syöpä todettiin 02/06 ja leikkaus oli 27.3.-06. Minulle tehtiin koko rinnan poisto (kasvain 6 cm ja gr 3) sekä imusolmukkeiden tyhjennys. Kaikki meni ihan OK. Mitä dreeni nyt vähän vuosi, mutta sekin korjattiin terveyskeskuksessa. Kädenkään kanssa ei ongelmia ja liikeradat ovat normaalit. Ennen sytoja (3 x Taxotere ja 3 X CEF)minulle tehtiin ylävatsan UÄ ja luuston gammakuvaus eikä metastaaseja löytynyt. Sytokesä meni kohtalaisen kivasti: ei pahoinvointia tms., jotka olisivat pistäneet petin pohjalle eli olin onnen pekka. Lokakuussa alkoivat säteet 32 krt. Ne tuntuivat rasittavimmilta jokapäiväisen pitkän matkan ravvaamisen takia, vaikka kuljinkin sen taksilla. Sädetettävä alue paöoi II asteen palovammoille mutta senkin hoidin Bephantenilla. Joulukuussa oli verikokeet ennen 3.1.-07 ollutta loppukontrollia, jossa sovittiin seuraava kontrolli tammikuulle -08.

Toisin kävi. Lonkkani särki pitkin talvea ja pääsiäisenä en päässyt enää kävelemään. Aluksi luultiin iskiakseksi. Kun vihdoin opääsin röntgeniin, soitettiin minulle kotiin vaalentumista lonkissa eli metastaasisuspektio eli taas gammakuvaukseen ja kokovartalo TT:hen. Luustosta löytyivät metastaasit lonkista, 2 selkänikamasta, niskanikamasta ja kahdesta kylkiluusta. Nyt kaksi viikkoa sitten todettiin pesäkkeet myös kallon luissa. Ensin annettiin kesäkuussa kipusädetys ja tehtiin säteillä munasarjojen kastraatio. Sen jälkeen aloitettiin tablettilääkitys metastaasien hoitoon (Femar ja Bonefos) sekä kipulääkitys (Durogesic-laastari).

Tässä nyt ollaan. Omasta mielestäni itse rintasyöpä on ollutta ja mennyttä enkä aikaa paljon muistele, sillä minulle ei jäänyt mitään henkisiä traumoja. Varmaankin siksi, että selvisin hoidot kuin koira veräjästä. Olenko nyt maissa, rannalla vai yhä merten aalloissa?
mks | 15.9.2007 klo 20:11:44