Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: sädehoidon tuomat haitat
Hei vaan!On kokemusta sädehoidon aiheuttamista vammoista.Sain lantion alueelle "täyden lastin" sädehoitoa.Ennenkuin hoito oli puolessa välissä oli koko alapääni palanut vesikelloille.Ei auttanut Kamomillateet,ei vesihauteet eivätkä muutkaan hoidot:Ilmoitin keskeyttäväni hoidon,mikäli en saa puhua anestesialääkärin kanssa,joka sitten laittoi mulle puudute epin,jossa oli pieni määrä kipulääkettä,suurin osa oli puudutetta,en muista nimeä.Epi ei tietenkään parantanut palovammoja,mutta helpotti WC:ssä asiointia,jotka olivat yhtä tuskaa.Suihutus pienimmällä mahdollisella paineelakin rikkoi limakalvot,niin että veri suorastaan holisi alapäästä.Leikkauksen jälkeen peräpään haava aukesi niin,että sitä piti korjailla uudestaan,mutta edelleenkin on pieni aukko,joka on avoin vatsaonteloon asti.Muutaman kk päästä tulivat kovat lantion,alaselän ja lonkkien kivut,niihin määrättiin Buranaa,Tramalia,Oxycontinia ym. mutta niistä ei ollut apua.Liki puolivuotta kestäneiden kipujen jälkeen uhkasin itsemurhalla,jos en pääsisi Kipupolille.Aika järjestyi ja lääkäri pisti lähetteen välittömästi mangneettikuvauksiin,josta sitten löytyikin lukuisat hiusmurtumat koko lantion,lonkan ja häntäluun alueelta.Erilaisia kipulaastareita kokeiltiin,joista Durogesic 50mikrogr osoittautui sopivammaksi.Olin jo aiemmin hakenut kyynärsauvat avukseni,koska kävely muuten olisi ollut mahdotonta.Kaksi kk söin seisovaltani,koska häntäluu oli niin kipeä,ettei voinut istua.Viime syksynä jäin sairaseläkkeelle,koska nuo murtumat ovat ja pysyvät.Kivut on suurinpiirtein hallinnassa tuon laastarin avulla,mutta nukkuminen onnistuu n.tunti-puolitoista yhtäjaksoisesti,kääntyminen on kivuliasta,kyljellään nukkuminen mahdotonta.Syksyllä tulee kolme vuotta leikkauksesta,Tauti on ainakin toistaiseksi pysynyt poissa,mutta jos olisin tiennyt mitä haittavaikutuksia sädehoito aiheuttaa ja saanut itse päättää,riskistä huolimatta,olisin pyytänyt että hoitokerroiksi olisi valittu viisi.Haittavaikutuksista puhuttiin,että pakaran,jalkojen sekä kämmenien iho vaatii huolellista rasvaamista,kun valitin omalle hoitajalle alapään kipuja,minulle vastattiin,ettei täällä hoideta gynekologisia vaivoja.Minulle säde ja syöpätautien osasto on lähinnä keskitysleiri,toivon ettei kenenkään tarvitse kestää mitään vastaavaa ja jos jollekin alkaa olla samanlaisia ongelmia,pitää olla tiukkana ja pyytää vaikka juuri anestesialääkärin vastaanotolle,joka osaa hoitaa kivun.En halua että minua pidetään kiittämättömänä,olen todella onnellinen,että tauti on pysynyt poissa ja tiedän että on potilaita,joilla on pahemmin asiat kuin minulla on ollut,mutta näin minä vaan tunnen.
Toivottavasti olet saanut apua palovammoihin ja että toivut sairaudestasi ja voit elää täysipainoista elämää
- sädehoidon tuomat haitatsadetanssija
- Re: sädehoidon tuomat haitatmaarit2
- Re: sädehoidon tuomat haitatonnellinen famu