Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Lähiomaiset voivat tehdä elämän todella vaikeaksi
Hei,Omat läheiseni ja ystäväni ovat enimmäkseen reagoineet sairauteeni hiljaisuudella. Äitin totesi lähinnä "Kyllä sinä selviät". Ei olla paljon yhteydessä, on helpompaa kuin ei joudu kasvotusten asian kanssa.
Lapseni saan kyllä lähiomaisten hoitoon tarvittaessa ja se auttaa tietenkin, mutta kukaan ei ole liiemmin kysynyt mitä itse kukin voisi tehdä hyväkseni. Minun annetaan olla "rauhassa".
Eräs ystävätär tarjoutui viemään minut joskus elokuviin. Sain häneltä selonteon mitkä päivät sopisivat hänelle - niitä oli ehkä yksi viikossa. Koska olen hoidoissa, en voi helposti ennakoida miltä mikäkin päivä tuntuu. Totesin, että parempi varmaan olla vaivaamatta häntä, koska en tiedä voinko sitten pitää sopimastani kiinni.
Onneksi mies on pysynyt rinnalla ja ollut vahva - oikealla tavalla. Hän kantaa nyt päävastuun perheestä - olematta marttyyri. Anoppi on vanha, sairas ja hänestäkin on jatkuva huoli.
Minulla on ulkomailla asuva ystävätär, jolla on aikaa minulle lähes joka päivä - joko tekstarein, s-postein ja joskus puhelullakin. Hänen tärkein neuvonsa on ollut sama kuin annettiin edellisessä viestissä: Jätä kaikki mikä nyt vie sulta enemmän kuin antaa. Kohtaa pelkosi ja ahdistuksesi - hae siihen ammattiapua! Hae apua kaikista mahdollisista (ja mahdottomistakin) paikoista äläkä anna periksi - tiedän, helpommin sanottu kuin tehty.
Itse jouduin tilanteeseen, että sain hoitoja kesällä. Silloin hoitohenkilökunta koostui sijaisista ja moni asia meni huonosti. Jouduin ärähtämään ja olemaan yhteydessä moneen tahoon, ennenkuin asiat alkoivat rullaamaan. Onko sinulla ketään, joka voisi kulkea rinnallasi - ja pitää puoliasi tarvittaessa?
Laulun "Mistä tunnet sä ystävän" sanat ovat nyt todella saaneet uuden merkityksen. Oletko ajatellut vertaistukea; tukihenkilöä tai tapaamisia?
- Lähiomaiset voivat tehdä elämän todella vaikeaksisininen kalsiitti
- Re: Lähiomaiset voivat tehdä elämän todella vaikeaksiKristitty Lilja