Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Sädehoito ja flunssa

Moi!

Omaa sädehoitoa osapoistettuun rintaan takana 5 viikkoa. Aloitin hoidon A-viruksen kourissa, mutta sehän ei tahtia haitannut, hoitajat kysäisivät välillä onko olo parantunut mutta ei sen kummempaa.

Myös minulla oli alusta asti huono olo ja ripulia, lääkäri oli sitä mieltä, että jonkun verran säteitä saattaa osua ruokatorveen, mutta... Mietin jo olisiko oireet psyykestä johtuvia. Samoin olin ensimmäiset pari viikkoa armottoman väsynyt, enkä tunne nytkään olevani missään huippukunnossa. Toki reilun tunnin matka sädehoitoon ja toinen mokoma takaisin väsyttävät.

Myös minulla alkoi punoitus muutaman kerran jälkeen. Kahden viikon jälkeen oli kainaloni turvoksissa ja kipeä sekä iho aika lailla ärtynyt. Sain ihon pysymään siedettävässä kunnossa keittosuolaliuoksella, ceridal-öljyllä ja rasvatalkilla.
Viime viikolla sitten alkoi olla kainalossa sekä rinnan alla haavaumia ja viikonlopulla iho muuttui todella kurjaksi, haavaumat lisääntyivät ja niistä alkoi valua visvaa.

Nyt sitten päätettiin pitää ainakin viikon tauko säteissä ja yritän hoitaa ihoni kuntoon. Mitään en voi sädetetyn puolen kädellä tehdä, tuntuu että kainalo repeää ja tuntuu että ainoa paikka missä on hyvä olla on suihku. Hartaasti toivon, että viikon kuluttua pääsisin viimeisiin viiteen täsmäsädetykseen.

Kuulema kovinkaan monella ei iho näin pahaksi pääse. Osasyy on se, että rintani on kookas ja ihopoimuja on siellä sun täällä ja ne nimenomaan kärsivät.
Ehdottomasti kannattaa hoitaa sädetettävää ihoa koko ajan, jo ennenkuin isompia ongelmia tulee.

Nyt pilkistelee aurinko, joten taidan hivuttautua hetkeksi pihalle!

tintti
tintti | 3.4.2007 klo 10:10:31