Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Eri hoidot ja niiden sivuvaikutukset

Hei,

Taxoteren sivuvaikutukset ovat yleensä voimakkaimmillaan päivinä 2-5, ja infektioriski suurimmillaan syklin puolivälissä. Hiukset lähtevät useimmiten parin viikon kuluttua ensimmäisen hoidon jälkeen. Ripset ja kulmakarvat voivat kuulemma lähteä milloin vaan hoitoputken aikana, sekä taxojen että CEFfien aikana.

Useimmat saavat CEF -hoidosta enemmän sivuvaikutuksia kuin taxoista. Mutta tämä on yksilöllistä, ja sen mukaan mitä itse olen lukenut, useimmiten reagoidaan toiseen voimakkaasti - ei molempiin. Itsellä oli voimakkaita oksennuskohtauksia, alussa viikon ajan ja hoitojaksojen lisääntyessä tämä aika piteni - viimeisen CEFfin aikana oksensin vielä noin kerran päivässä 2 viikkoa tiputuksen jälkeen. Lähes kaikki tarjolla olevat pahoinvointilääkkeet ummetuksineen kävin läpi - niistä saa yleensä kyllä sitten tietoa hoidon alkaessa. Silti syklit menivät suurinpiirtein samalla tavalla. Ja paino tippui n. 5 kg.

Hoitoväsymys iskee yleensä puolessavälissä ja kiihtyy loppua kohti. Useimmilla keho ja mieli rasittuu, yleiskunto laskee. Itse jaksoin esim. kävellä päivittäin 30-50 min. tuohon puoleenväliin saakka - sekä käydä joillakin asioilla -, sen jälkeen paljon epäsäännöllisempää. Eli kannattaa ehdottomasti liikkua ja tehdä asioita niin kauan kun sitä vaan jaksaa! Se auttaa psyykkisestikin.

Kannattaa muuten varmaan sinunkin hakutoiminnolla etsiä vanhoja viestejä ja lueskella niitä - niistäkin saa paljon tietoa.

Kristitty Lilja | 4.12.2008 klo 11:32:01