Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: KML ja myelooma - mikä niiden ero?
Hei,Olen KML sairastava, eli Leukemia ja suomennettuna pahanlaatuinen krooninen verisyöpä. Ymmärtäisin niin kuin kirjoitti edellinenkin, että myelooma olisi luusyöpä. Hoidoista en osaa sanoa onko samanlaiset, eli kantasolusiirto tai lääkitys jne. Tänä päivänä ovat syöpien hoidot aivan huipussaan ja saamme olla tyytyväisiä, että hoidot tehoaa. Luottakaa vain lääkärin lausuntoihin. Kyllä omaisesi saa varmaan tarvittavaa tietoa, vaikka kokeiden otto ehkä voi viivästyä.
Oireisiin ei voi ottaa kantaa, koska jokainen on oma yksilönsä ja sen mukaan oireet tuntee. Väsymys ehkä kumminkin on yleisin syövän oire. (ns. liika väsymys)
Puhuminen läheisesi kanssa on tärkeää, vaikka hän ehkä haluaa ettei syövästä puhuttaisi. Koska alku shokki on niin hänellä kuin läheisilläkin suuri. Itse olen kokenut, että läheisen on hyvä olla lääkärin vastaanotolla, koska sen oman hädän ja tuskankin keskellä ei välttämättä kuule ja ei muista mitä lääkäri kertoo. Yritä silti hienovaraisesti vain päästä mukaan.
Me sairastuneet kumminkin haluamme olla VAHVOJA, vaikka sisimmässämme mekin itkemme. Keskustelut, läsnäoloa ja ei "hössötystä" vaan normaalia käytöstä. Sillä läheisesi on kumminkin se sama mikä tahänkin asti on ollut.
Täällä on hyvä palsta, jossa voi purkaa tuntemuksiaan, niin sairastuneet kuin omaisetkin. Me emme ole yksin silloin sairauden kanssa.
Älkää antako surulle ja masennukselle valtaa, vaan nauttikaa pienistäkin onnen hippusista yhdessä ja muiden läheisten kanssa.
Voimia teille kumpaisellekin
t: vaapukka
- Re: KML ja myelooma - mikä niiden ero?vaapukka