Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Onko näistä sytoista kokemuksia?

Terve Tapzu,

Kyllä on.. Mä olen ollut samalla kuurilla viime joulukuusta toukokuulle(8krt).

Eli tuo kyseinen nesteenä annettava sytostaatti on toiselta nimeltään oksaaliplatiini.

Henkilökohtaisesti inhosin tuota ainetta ja mulla koko syöpä profiloituu tuohon sytostaattiin. Ei ole tarkoitus PELOTELLA. Kaikki oireet olivat kyllä ihan HYVIN KESTETTÄVIÄ, mutta itselläni sivuvaikutukset olivat kyllä kerta kaikkiaan inhottavia. Samaan aikaan oli hoidossa mies, jolla oli sama hoito ja hänellä ei taas ollut juuri miään oireita, että varsin yksilöllisiä taitavat olla.

Voin kuitenkin listata sulle tähän oireita ja vinkkejä niihin:

Pahoinvointia kesti jokunen päivä(ehkä 5-6)tiputtamisen jälkeen, johon söin metapramia ohjeen mukaisesti. Kalliimpi pahoinvointilääke ei tehonnut mulla yhtään paremmin. Oksentelua ei ollut vain sellainen jatkuva pahanolon tunne. Kannattaa syödä kevyesti pieniä määriä kerrallaan. Kuitenkin niin, että saat tarpeeksi ravinteita. Pari ekaa päivää söin yleensä jotain mautonta keittoa tai pelkkiä keitettyjä vihanneksia, lihalientä tms. Mitään lempiruokia ei kannata syödä, koska mieli saattaa tehdä temput ja rupeat inhoamaan kyseistä ruokaa. Tuntui, että aistimukset moninkertaistui ja vääristyi varsinkin parina ekana päivänä hoidon jälkeen. Myös vettä en pystynyt juomaan lähes puoleen vuoteen, vaan mehuja ja limonadia(huoneenlämpöisenä).

Tästä seuraavana tulee mieleen kylmänarkuus... Eli muutamana ekana päivänä oli varsin hankalaa tämän oireen takia.
Juotaessa ja syödessä kaikki piti olla huoneenlämpöistä tai lämpimämpää, muuten kurkkua alkoi "pistelemään" ja tuli helpommin pahan olon tunne.
Myös kasvot ja kädet ovat todella herkkiä kylmälle. Kannattaa ottaa pipot, huivit(naaman suojaamiseen), hanskat mukaan hoitoihin, koska arkuus alkaa samantien tiputuksen jälkeen. Tätä oiretta kesti muutamia päiviä.

Väsymys oli voimakasta 2-3 ekaa päivää tipan jälkeen. Ei kannata suunnitella liikoja näille päiville. Alussa jaksoi jotain tehdä, mutta hoitojen edetessä väsymys lisääntyi.

Tässä joitakin, mitä tuli mieleen.. En tosiaankaan halua pelotella ja kuten sanottua sivuoireet ovat todella yksilöllisiä. Kylmänarkuus taitaa olla kaikista yleisin.. Lääkäri kertoi, että pohjoisessa oksaaliplatiinia ei voida käyttää ollenkaan talvella ;)

Hyvänä puolen voisi tuossa hoito-ohjelmassa pitää, että ekan viikon jälkeen oireet lähes hävisivät ja pystyy elämään "normaalia" elämää aina pari viikkoa.

Itse olin koko hoidon ajan sairaslomalla, mutta kyllä töitäkin pystyisi noiden ensimmäisten päivien jälkeen ainakin osa-aikaisesti tekemään, jos huvittaa. Täytyy vaan muistaa, että jos väsyttää, niin sitten täytyy levätä.

Jos sulla on jotain kysyttävää, niin kysy ihmeessä. Toivottavasti, joku muukin jolla on mukavampia kokemuksia ko lääkkeestä vastaa viestiisi.

TSEMPPIÄ!

artsi1976 | 14.12.2006 klo 15:23:39