Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Melanoomat, eli useita melanoomia

Kirjoitin muutama vuosi sitten, kun sain ensimmäisen melanoomadiaknoosin ja olin tietysti huolestunut.
Nyt sitten olen jo tottunut paloitteluun, eli melanoomien poistoon ja metastaasiin maksassa.
Eilen suljettiin viimeisin poskesta poistettu kasvain. Sitäkin pidettiin pari viikkoa auki, kun patologi tutki välillä, että onko kaikki pois. Nyt on ja kasvot "kiristetty", eli ihosiirto leuan alta poskeen. Täytyyhän sen hieman kiristyä samalla. Tämä oli jo 15. melanooma, mikä minulta on poistettu. Geenitutkimuskin tehtiin, kun olen kuulema jotenkin erikoinen noiden useiden syöpien kanssa. Ennestään minulta on poistettu kilpirauhanen syövän takia ja krooninen lynfaattinen leykemia on vaivannut jo n.15 v, tai ei se ole vaivannut. On vaan ollut.
Pari vuotta sitten maksaan ilmestyi useita pieniä metastaaseja ja koska niitä oli paljon, ei voitu leikata. Sytostaattihoito puri niin hyvin, että pesäkkeiden kasvu pysähtyi ja muutama jopa hävisi. Nyt sitten olen n. 3 kk välein magneettikuvauksessa ja muissa kokeissa. Lisäksi ihotautilääkäri käy ihoni läpi yhtä usein.
Ei ole valittamista. Olen hyvässä hoidossa ja edelleen hyvässä kunnossa. Mikään ei tunnu vaivaavan.
Kyllä lääkärit meistä huolta pitävät ja hoidot kehittyvät jatkuvasti.
Minä ainakaan en voi valittaa mistään hoitooni liittyvästä.
Torppari ja edelleen hengissä
Torppari | 4.4.2009 klo 09:23:38