Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Leikkausarven kipuilu jälkikäteen

Miehellä todettiin kaksi vuotta sitten maaliskuussa hodgkinin tauti. Pernassa oli kasvain, perna oli suurentunut ja se poistettiin. Sen jäkleen sai sytoja 6kk.

Nyt kun tuosta pernanpoistosta on jo se reilu pari vuotta niin se leikkausarpi on alkanut oireilla. Tai yleensäkin siis se leikkauskohta, myös sieltä sisältä.

Eli tauti siis oli miehellä enkä osaa tarkalleen kuvailla tietenkään, mutta hän sanoi että leikkausarpi on hieman kosketusarka.. tai siis iho siitä ympäriltä. Ja jotain kiristystä ja vihlontaa yms. tuntuu. Kolme viikkoa kuulemma jo tuntunut, mutta tänään vasta mainitsi minulle asiasta. Toisina päivinä enemmän ja toisina vähemmän.

Minulle sanottiin yhdellä toisella nettipalstalla, että on täysin normaalia että leikkauskohta oireilee noin ja että voi alkaa näin vasta pari vuotta leikkauksestakin, vaikka on tässä välissä ollut oireeton.

Miehellä elokuussa taas kontrolli. Kontrollit olleet 4kk välein, nyt väliä 5kk. Kaikki ollut aina hyvin kontrolleissa. Lupasi tietysti kysyä asiaa siellä kontrollissa, mutta pitäisikö siitä soitella jo nyt lääkärille.

Vai onko tuo normaalia siis kuten tuolla toisella palstalla minulle sanottiin? Sitten taas toisilla ei leikkausarvet ilmeisesti oireile jälkikäteen enää mitenkään.

Ymmärrän, että tuollainen ei mitenkään kerro siitä, että tauti olisi uusinut, mutta valitettavasti omassa päässä se helposti muuttuu sellaiseksi.

Mies itse ei stressaa kontrolleja, mutta olen alkanut miettiä että jos hän tekeekin sen tiedostamattaan. Nimittäin ennen jokaista kontrollia hänellä on ollut jotain "oireita". Milloin mitäkin, selkäkipua, kutinaa tms. Mies väittää, että ei edes kuvittele niiden liittyvän taudin uusiutumiseen, mutta miksi noita oireiluja on sitten vain kontrollin lähellä?
Lilia | 9.7.2008 klo 16:39:06
  • Leikkausarven kipuilu jälkikäteenLilia
    9.7.2008 klo 16:39