Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Peräsuolisyövän leikkauksen komplikaatiot

Minulta leikattiin 18.9. peräsuolisyöpä, joka sijaitsi n. 9 cm etäisyydellä peräaukosta. Peräaukkoa jätettiin jäljelle n. 4 cm ja paksua suolta poistettiin n. 30 cm. Leikkauksen yhteydessä tehtiin paksusuoleen J-pussi ja ohutsuoleen väliaikainen suojaava avanne.

Leikkaus kesti n. 3,5 h ja se jouduttiin keskeyttämään verenpaineen pudottua liian alas. Ilmeisesti siinä yhteydessä suoliston limakalvot eivät saaneet tarpeeksi verta ja niihin tuli ns. iskemia eli hapen puute. Tästä seurauksena limakalvot joutuivat kuolioon, tulehdusarvot ja kuume nousivat korkeiksi. Aluksi lääkärit eivät tienneet oikein, mistä oli kysymys.

Monien CT- ja magneettikuvausten ja tähystysten jälkeen pääkirurgi vihdoin diagnisoi limakalvojen iskemian ja kuolion. Hän totesi, että tällainen komplikaatio on hyvin harvinainen. Hänelle se oli ensimmäinen, vaikka hän oli kokenut ko. leikkausten huippuspesialisti. Hän kertoi mm. että oli tehnyt vastaavia leikkauksia n. 400 ja että minulla oli tuuria, ettei koko suolisto mennyt samalla kuolioon.

Olin sairaalassa komplikaation vuoksi 10 ylimääräistä päivää ja nyt olen toipunut kuukauden kotona melko hyvin. Avanne toimii aktiivisesti ja syön lähes kaikkea normaalia ruokaa. J-pussikuvaus tehtiin muutama päivä sitten ja nyt odotan kutsua avanteen poistoleikkaukseen. Peräaukon toiminta huolestuttaa, sillä kuollutta limakalvoa poistuu vieläkin, vaikka suurin osa tulikin jo ulos isohkona möykkynä.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa komplikaatiota, vai olenko todellakin harvinainen poikkeus? Kauankohan limakalvot uusiutuvat ja mitä se vaikuttaa "normaaliin" suoliston toiminnan palautumiseen, jos sellaista yleensäkään tapahtuu?
Reiska | 23.11.2007 klo 11:02:56