Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Myelooma muistuttaa itsestään

Tervehdys palstalaiset!
Tasan pari vuotta sitten apellani todettiin myelooma, juuri näin joulun tietämisssä.Aika ajoin olen tänne kirjoitellut ja tietoakin hakenut.Viime ajat, eli kevät, kesä ovat olleet sillälailla"hyvää aikaa"ettei lääkityksiä ole hänellä olllut, suht normaalia elämää siis.Omassa takaraivossani on kyllä koko ajan piileskellyt ajatus, että milloinkahan JOTAIN tapahtuu.Jonkun aikaa apellani, tai ukiksihan häntä kutsumme , on toinen lonkka vihoitellut.2 viikkoa sitten oma lääkäri laittoi röntgeniin, mutta potilaamme itse oli toiveikkaana , koska keväällä otetuissa koko kropan kuvissa, ei mitään ikävyyksiä näkynyt.Minä sitten epäluuloisena sanoin, että entäs jos se syöpä on "lahottanut " sen nivelen, koska silloin se oli jo tosi kipeä.Torstai-päivänä hän sitten kävi kuvissa ja ennenkuin kuvia ehti edes lääkäri katsoa, seuraavana lauantaina lonkka murtui suhteellisen vähäisen kömmähdyksen johdosta.Siinä sitä oltiin!Onneksi uusi nivel saatiin jo parin päivän sisällä ja ukki kotia sairaalasta.Ja kutsu syöpäosastolle vilahtikin heti ensimmäisenä arkipäivänä.Tämä oli nyt sitten SE päivä.Aamulla keskussairaalaan ja minäkin änkesin ensimmäistä kertaa mukaan niin ,että pääsisin kasvokkain hoitavan lääkärin kanssa.Ja päästettiiinhän minut, vaikka olenkin vain miniä.Luuydinnäyte ja kuvat koko miehestä. Heti aloittivat kahden lääkkeen tiputuksen (nimiä en tiedä) , kerran kuuussa pamidronaattia luustolle ja vielä 5 kertaa sädettä lonkkaan.Näitä uusia lääkkeitä tulee sitten neljänä päivänä kuussa , sekä mega-annokset kortisonia kait lisäksi.(talidomidia hän ei aiemmin kestänyt).Kyllä palasi 2 vuoden takaiset muistot joulunodotuksesta mieliin, on ollut nielemistä tämä päivä.Tänään puhuttiin myös eka kerran mahdollisesta kantasolusiirtohoidosta.Nyt tuntuu,että ainut lohtu on että asumme ( maalla)lähekkäin, näinollen auttaminen yms. on paljon helpompaa, koska myös mummo on huonokuntoinen, pitkäaikaisesti sairas, eikä pärjää pitkiä aikoja yksin.Nykyjärjestelyillä joku lapsistamme on aina yötä mummon luona, turvana.Täältä palstalta olen huomannut , että myelooma on salakavala tauti , ja se on kyllä totta!toivottavasti jaksoitte lukea sekavan selostukseni, mutta tällä hetkellä tuntuu , että asiat ovat taas ihan solmussa ja huoli ukista ahdistaa. terveisin hoppo
hoppo | 17.12.2008 klo 17:55:45