Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Hiusten ym. lähtö?
Olin viime vuonna sytostaattihoidoissa, jotka tekivät kaikki potilaat kaljuiksi. Useimmat antoivat jossakin vaiheessa ajaa pään koneella kaljuksi, koska on kuulemma epämiellyttävää, kun irronneita hiuksia alkaa olla joka paikassa. Itse tein kuitenkin toisin: Aamupesulla kastelin joka aamu myös hiukseni ja kuivasin pääni tiukalla otteella froteepyyhkeeseen. Silloin irtoamassa olevat hiukset jäivät pyyhkeeseen eikä niitä tippunut paidalle tai tyynylle tai muualle muina aikoina. Kun olin jo päälaelta kalju, mutta reunoilla ja muuallakin siellä täällä oli vielä hassun näköisiä haivenia, pyysin kotilomalla vaimoani ajamaan nekin pois.Kela kustantaa peruukin ja naiset sen yleensä hankkivatkin. Minä en miehenä viitsinyt ottaa asiaa edes puheeksi, koska peruukki vaatii oman hoitonsa ja kaljuus on jopa muotia nuorilla miehillä. Kulmakarvat eivät lähteneet. Partaa minulla ei ollut ja sen kasvu pysähtyi.
Alapään karvoitus ei itsestään irronnut, mutta kerran huvikseni kokeilin, kuinka tiukassa se on. Karvat lähtivät nipuittain kevyesti nykäisemällä. Kuului vain aina rapsahdus, kun nippu karvoja irtosi. Nypin huvikseni kaikki karvat pois. Kun kerroin eräälle toiselle miespotilaalle asiasta, hän kertoi tehneensä ihan samoin. Myöhemmin, kun kaikki karvat jälleen kasvoivat, olen alkanut pitää lyhyttä partaa, mutta ajanut alapään karvat säännöllisesti pois huomattuani, että niin on mukavampi olla.
- Hiusten ym. lähtö?Jan73
- Re: Hiusten ym. lähtö?thegirl
- Re: Hiusten ym. lähtö?Timontti