Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Kuinka nopeasti sädehoito alkaa auttaa?
Varmaan tauti on yksilöllinen. Sain sädehoitoa plasmasytoomaan. Kivut helpottuivat osittain, mutta eivät kokonaan kahden viikon kuluttua aloituksesta. Pahoinvointia ei tullut. Koska kasvain on alaselässä, minulla oli ripualia. Hoidon aikana ja sen jälkeenkin olin hyvon väsynyt, mutta sen jälkeen kohtuullisen hyvässä kunnossa. Koska syöpä ei kuollut sädehoidolla, kivut eivät lakanneet kokonaan. Kasvain ennätti kovin suureksi, koska sain diagnoosin vasta kolme vuotta sen jälkeen, kun oireet olivat selvästi näkyvissä.Vaikka useilla on ruokahaluttomuutta, pitää vain yrittää syödä. Se ei ole helppoa, mutta jos motivoi itseään siten, että hyvässä tasapainossa selviää hoidon vaikutuksistakin paremmin kuin kataboliassa. Pitää mietiskellä, mikä maistuisi ja syödä rohkeasti vaikka marjakeittoa, jos ei muu maistu. Sairaalassa on myös sellainen ruokalista, josta voi valita mieliruokia, ainakin Kuopiossa. Kun ruokahalu häipyy kokonaan, voi juoda 2 dl:n ravintovalmistetta, jossa saa melkein koko päivän energian, jota aivot tarvitsevat. Kotona valmisteita saa apteekista, myös sellaisia, joissa on runsaasti proteiineja. Proteiinivalmisteet pitää tilata. Leipä,maito ja juusto, piimä ja jogurtti ovat yleensä sellaisia, jotka minulle ovat kotona maistuneet. Yleensä kylmät ja happamat menevät paremmin kuin hajuja höyryävät, tee mieluummin kuin kahvi, vaikkapa LAIHA vihreä tee.
Jospa löytyisi jokin keuhkosuöpää sairastanut vastamaan. Hyvää kesää.
- Re: Kuinka nopeasti sädehoito alkaa auttaa?vinkura