Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Kortisonin vaikutukset
Hei Anni,Söin kortisonia aivojen turvotukseen 4 kk:n ajan, aluksi isoin annoksin, sitten pikkuhiljaa annosta pienentäen. Minulle kortisoni aiheutti kuukasvoisuutta, siis kasvoni olivat todellakin pyöreät kuin jalkapallo. Kasvojen turvotus ei ollut pehmoista "höllyä" vaan posket olivat napakat kuin omenat.
Muutenkin koko kehoa turvotti. Tein istumatyötä, joten käytin tukisukkahousuja, jotta jaksoin istua koko päivän. Lisäksi ruokahaluni kasvoi ihan valtavasti, minulla tuntui olevan nälkä koko ajan ja söin myöskin aivan älyttömästi. Turvotuksen ja ylensyönnin myötä painoni nousi kahdessa kuukaudessa 10 kg. Onneksi se putosi takaisin lähtölukemiin n. 4 kk kortisonin lopettamisen jälkeen ilman sen kummempia ponnisteluita.
Minua myös ummetti ja närästi koko kortisonihoidon ajan. Yöuniin kortisonilla ei onneksi ollut vaikutusta, päinvastoin, nukuin 10-12 tunnin öitä ja otin tirsoja päivisin aina kun tuli tilaisuus. Kortisonin lopettamisen jälkeen minullekin tuli todella hankalia nivelkipuja. Minulla todettiin reumaattinen oireyhtymä, jota hoidettiin pari kuukautta voimakkailla sarkylääkkeillä. Kun oman kehon kortisolituotanto palautui normaaliksi, niin nivelkivutkin jäivät pois.
Kortisoni on hyvä lääke mutta sillä on tosi pottumaiset sivuoireet. Tsemppiä niiden kanssa pärjäämiseen!
- Kortisonin vaikutuksetanni73
- Re: Kortisonin vaikutuksethipsurouva
- Re: Kortisonin vaikutuksetHepsankeikka