Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Alimta&sistamiini-hoidot??
Heippa!Minulla on ollut vatsakalvolla kyseinen tauti. Sain Alimtaa ja sisplatiinia (sitä sinäkin ehkä tarkoitat?), joka käsitääkseni on suositelluin sytoyhdistelmä mesotelioomaan.
Vastaukseni tulee sen verran myöhään, että sinulla on varmaan jo omakohtaista kokemusta myrkyistä. Kerrottakoon nyt kuitenkin, että aika koville nuo hoidott ottivat. Sisplatiini on kai se varsinainen pahis, Alimta ei kai niinkään.
Kroppani kesti sinänsä hyvin nuo hoidot, eli munuaisten tai veriarvojen kanssa ei ollut ongelmia, ja valkosoluarvokin palautuivat aina ajoissa (joskin viime tipassa) ennen uutta hoitoa. Korvissa tosin soi ikävästi - ja soi edelleenin aina välillä. Olo oli karmaiseva reilun viikon verran myrkkyjen jälkeen. En oksennellut, mutta kuvotus, väsymys ja heikotus oli kovaa. Fyysisesti paha olo aiheutti myös henkistä pahaa oloa ja alakuloa, kun viikkoon ei pystynyt tekemään muuta kuin märehtimään ja miettimään kohtaloaan. Mutta kummasti se olo sitten aina palautui normaaliksi! Paskoina hetkinä kannattaa pitää mielessä, että yleensä seuraava päivä on jo parempi.
Lohdutukseksi voin sanoa, että loppua kohden hoidot muuttuivat siedettävämmiksi. Parin kolmen ekan hoitokerran jälkeen en mennyt enää niin heikkoon kuntoon, ja pahoinvointikin saatiin kuriin, kun kokeiltiin erilaisia pahoinvointilääkkeitä. Pahoinvointilääkkeiden kanssa ei kannata kitsastella. Lääkkeitä on markkinoilla paljon, joten jos yksi ei auta, voi kokeilla toista. Neuvoksi sanoisin myös, että kannattaa syödä väkisin edes jotakin hoidoista toipuessa. Olo on huomattavasti parempi, kun mahalaukku ei pääse tyhjenemään, ja toipuminenkin käy nopeammin, jos ei ole aivan nälkiintynyt ja kuivununut. Sitrushedelmät, jäätelö ja nuudelit toimivat minun tapauksessani.
Minulla on nyt reilu vuosi hoitojen loppumisesta, ja hengissä ja hyvissä voimissa täällä ollaan. Välillä pelottaa, mutta kohtaloaan ei voi tietää ennalta. Olisi mukava kuulla enemmänkin kokemuksistasi, kun meitä hengissä sinnitteleviä mesoteliooman sairastaneita tuntuu olevan aika vähän.
Voimia ja tsemppiä sinulle!
- Re: Alimta&sistamiini-hoidot??Annuskainen