Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Lääkäreistä
Hei!Kyllä minusta lääkärin tulee ja pitääkin kertoa, mutta eri asia miten ne sen sitten tuo julki. :(
Minulla kävi niin, että lääkäri ei meinannut uskoa minua että kaikki ei ole kohdallaan ja todettiin ensin aika ärhäkkä kilpirauhasen liikatoiminta. Kun siihen sitten alettiin pumpata lääkkeitä ja kunto vain heikkeni, niin pyysin lisäkokeita. Niistä sain vääntää rautalangasta, että kaikki ei ole kohdallaan ja lääkäri (dosentti, professori arvoltaan) vain nauroi, että minulla on "mummotauti". Joteskin sain voimaa taistella vain lisää ja sanoin, että nyt otetaan kaikki mahdolliset kokeet ja tämä MUMMO ei sitten lähde sitä ennen kotiin. No kokeet, kuvat jne. otettiin sekä luuydinpunktio kaksi kertaa ja olin näissä toimenpiteissä vielä viikon sisällä sairaalassa. Sitten "pääsin" kotiin tai sanotummin lähdin mökille lepäämään. Olin tosi huonossa kunnossa.
Puhelin soi eräänä aamunna ja siellä samainen lääkäri totesi vain töksäyttäen heti minulle, että tulokset näyttää sinulla olevan pahanlaatuinen verisyöpä, se siitä. Sinulle on varattu aika .......jne. josta en sitten enempää kuunnellut vaan löin luurin kiinni. Siinä sitten itkin, kunnes mieheni soitti takaisin ja kysyin mistä oli kyse?? Hän vain oli ilmoittanut minulle sairauteni syyn, totesi siinä miehelleni.
Arvata saattaa mikä SHOKKI se oli. Jälkeenpäin tuli mieleen, että onneksi minulla oli mieheni siinä lähellä ja sain pahimmat tuntemukseni purkaa siinä ja heti. Mutta jos olisin ollut joku yksinäinen ihminen, vanha tms, järkyttänyt tämä häntä näillä tosiasiolla, niin mitä sitten hänelle olisi käynyt??
Minun mielestä lääkäreiden kuuluu ja PITÄÄ AINA kertoa oli se sitten mikä syöpä tai muu vakava sairaus ollessa kyseessä, niin HENKILÖKOHTAISESTI potilaan sekä hänen läheisensä kanssa käydä läpi mitä on ja mitä on tulevaksi. Sekä kertoa jos potilas näin haluaa, jopa ennusteen.
Minulle heitettiin kuin märkä pyyhe silmille ja siinähän sulattelet sitä. En voinut omalta kohdalta IKINÄ edes kuvitella, että minulla on syöpä. Ehkä takaraivossa oli kuvitelma, että jokin on mutta näin karkeasti sitä ei olisi tarvinnut sitä heittää päälle.
Jos asia olisi kerrottu kasvotusten ja hienovaraisemmin, niin ehkä se SHOKKIVAIHE ei olisi ollut minulle niin kova kuin oli.
Tarraannuin niin kovasti elämään kiinni ja aluksi kaikki oli vaikeaa sen hyväksymiseen.
Mutta nyt neljän vuoden jälkeen, elän tätä lisäaikaa täsmälääkkeen turvin tässä ja nyt. Olen oppinut hyväksymään sanan SYÖPÄ ja elän normaalia elämää ja nautin kaikesta mikä eteen tulee. Ehkä hiukan erilailla, mutta pääasiassa että elän.
Näin myöhemmin ko. lääkäriä ja hän totesi ettei tässä näin pitänyt käydä. Minä siihen hiukan tiukkana totesin, että jos MINÄ en olisi puoliani pitänyt kokeiden otosta ym. niin tässä en nyt olisi. Hiukan lääkäri katsoi ohi ja oli hiljaa.
Oppiko en tiedä, mutta toivon että meni perille.
Nyt on paljon syöpäjärjestöissä puhuttu, että lääkäreitä valistetaan juuri nämä puhelinsoitto kertomiset pois. En tiedä onko se toteutunut, mutta toivon niin.
Kaikki ei ole niin vahvoja kuin luullaan ja voimia tarvitaan niin silloin kun saa tuloksen ja lisävoimia kun hoidat sairauttasi tai läheisen.
Tässä minun kokemukseni.
Syksyisiä päiviä ja nautitaan hetkistä niistä pienistäkin.
-vaapukka-
- LääkäreistäTiikeli
- Re: LääkäreistäMolla
- Re: Lääkäreistäkoodi
- Re: Lääkäreistävaapukka