Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Mill� perusteilla hoidot lopetetaan?
Valitettavasti moni hieman vanhempi ja varsinkin jo iäkäs sairas joutuu tuon saman eteen välillä aika hepposin perustein ja jollei silloin ole ketään omaisia vierellä pyytämässä/vaatimassa hoidon jatkamista, hoito on "oireen mukaista" hoitoa. Sairas itse saattaa olla liian väsynyt taistelemaan tai muuten sellainen kiltti potilas, joka vain tyytyy kaikkeen.
(Tätä olen niin paljon nähnyt viimeisen 23 vuoden aikana, jolloin äitini vuoksi olen sairaaloissa ja viimeksi terveyskeskuksen vuodeosastolla käynyt ja nähnyt hänen ja muiden potilaiden kohtelua.. ja hoitoa. Oireen mukainen hoito on ainakin minun silmissäni näyttänyt toisinaan heitteille jätöltä. Ja koko ajan tämä on pahentunut. Resurssipulaa moni syyttää, mutta välillä itse nimittäisin sitä siksi, että ihmisiltä on kadonnut vanhempien ihmisten arvostus ja kunnioitus tässä nuoruutta ihannoivassa ajassa. -Anteeksi, jos jotakuta närkästytti tämä vuodatus, mutta tämä oikeasti sattuu ja välillä raivostuttaa minua. Laitan tämän edes sulkuihin..)
Tuo vaste asiakin on monta kertaa vaikea tietää varmuudella, koska tilanteet voivat heilahdella ja takapakkejakin tulee, jotka eivät ole pysyviä. Äitini kohdalla ensimmäisen kerran oltiin luopumassa hoidoista 23 vuotta sitten(!)ja hän eli senkin jälkeen työelämässäkin ja erittäin tasokasta elämää, vaikka välillä monisairaana oli sairaalassa kuoleman kielissä ja lääkärit jo luopuivat toivosta.
Senpä tähden sanonkin, ettei ihan helpolla kannata luovuttaa, ei edes silloin, kun näyttää siltä, senkin jälkeen voi elämä jatkua monta hyvää vuotta.
Todellakin, voimia ja rohkeutta taisteluun.
- Re: Mill� perusteilla hoidot lopetetaan?kukkaveera
- Re: Mill� perusteilla hoidot lopetetaan?Ruth