Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Levinnyt paksusuolen syöpä ja elinaika?

Hei !

Ikävä kuulla tilanteestanne. Mieheni sairasti ensin vastasyövän, leikattiin ja tilanne piti olla hyvä. Reilun puolen vuoden päästä tuli rajut vastakivut, lääkäri suostui leikkamaan ja vastan alue oli täynnä syöpää, koko paksusuoli, ohussuoli, vastan peite, jne. Hänelle asennettiin ohustuoliavanne. Pian hän kotiutui ja tarkoitus oli aloittaa nyt sytostaatihoito. Jälleen vastakivut vievät sairaalaan ja syöpälääkäri tunnusti tivaamisen jälkeen että sytoista ei olisi muuta kuin haittaa. Sitten päätimme, että mahdollisimman nopeasti kotiin ja mieheni tuli juhannusviikolla -07 kotiin oltuaan melkein neljä viikkoa sairaalassa yrittämässä syödä ja aina suolisto meni tukkoon. Hän tuli kaulasubklaavian (suoneen menevä nesteytys) ja kipupumpun kanssa. Kotisairaanhoito kävi 2 x pv, itse tein paljon hoitotyötä. Mitään aikoja ei ennustettu, mutta hänen vointinsaä huononi dramaattisesti syyskuun alussa. Hän kuoli kotonamme 5.9.07, samana päivänä täytin 40 vuotta. Meille jäi kaksi lasta 7- ja 8-vuotiaat. Lapset ja minä saimme viettää olosuhteisiin nähden parhainta aikaa isän kanssa kotona, koska kaikki muu turha karsittiin pois ja keskityttiin hänen loppuelämänsä viettämiseen niin, että hän ei ollut vain syöpäsairas potilas, vaan kaikkea muuta. Kuitenkin oli annettava periksi sairaudelle ja hän sanoi viisi päivää ennen kuolemaa, ettei jaksa nousta sängystä. Silloin hänelle laitettiin kestokatetri. Viimeiset kaksi päivää näistä viidestä hän olikin sitten tajuton.

Itse ajattelen, että tein hänelle parhaan palveluksen, kun hän pystyi olemaan kotona vielä siis heinäkuun - syyskuun 5. päiväään asti. Syöpäyhdistyksen tukihenkilö kyllä sanoi, että hän olisi uskonut mieheni elävän pidempään.

Toivottavasti teillä tilanne mahdollistaa sukulaisen kotona olon. Sairaalassa sairaan ihmisen roolina on ainoastaan potilaana olo -kotona sairauden voi jopa välillä uhohtaa.

t. Marathon
marathon | 4.1.2008 klo 20:43:40