Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Yksin äidin syövän kanssa

Hei Lilli,

Ensinnäkin: et ole mitenkään vastuussa siitä, että äitisi on sairastunut, joten älä ihmeessä kanna siitä syyllisyyttä! Ei sellaisesta ole mitään näyttöä, että huolehtiminen voisi altistaa syövälle.

On hyvä, että äitisi on toiveikkaalla mielellä, se auttaa jo pitkälle jos sairastunut itse uskoo parantumiseensa. Toisaalta äitisi varmaankin haluaa suojella sinua ja ehkä sen takia pitää vähän etäisyyttä - ettet sinä suotta huolehtisi. Oman sairautensa aikana minun äitini ainakin yritti varjella minua ja siskoani kaikkein huonoimmilta uutisilta.

Koetulosten odottelu on rankkaa sekä sairastuneelle että hänen läheisilleen, sen tiedän kokemuksesta. Lääkäritkään eivät kuitenkaan voi tehdä oikein mitään ennenkuin esim. syöpän tarkka tyyppi on selvillä, joten ei voi kuin odottaa... Ja toivoa, että tulokset olisivat kuitenkin hyviä/lupaavia. Iso osa syövistä on kuitenkin parannettavissa tai hoidettavissa siten, että niiden kanssa voi elää hyvää elämää. Joten ei kannata heittäytyä turhan pessimistiseksi ennenkuin tiedätte asiasta enemmän.

Kirjoittele tuntemuksiasi tänne palstalle, täällä on muita samaa läpikäyviä - et ole yksin!

Voimia sinulle,

Tiltu_R
Tiltu_R | 11.1.2007 klo 13:32:24