Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Isän edennyt eturauhasen syöpä

Hei!

Tiedän todella hyvin mitä nyt käyt läpi. Isälläni on puolitoista vuotta sitten todettu paksusuolen syöpä, joka on nyt levinnyt maksaan. Isäni on viimeiset puoli vuotta ollut palliatiivisessa hoidossa, alkukesästä on loptettu sytostaatit toimimattomina. Isän kunto on heikentynyt hurjasti.
Vaikka kyseessä on eri syöpä, voisin uskoa, että loppuvaiheessa oireet ovat samankaltaiset. Isälläni on asetettu kipupumppu epiduraalisesti, nyt on myös lisähappi käytössä. Hän kärsii kivuista, pahoinvoinnista, kuivumisesta, nesteen kerääntymisestä jalkoihin, ihon kutinasta, valtavasta väsymyksestä ja heikkoudesta, nikottelusta. Henkinen ahdistus ja masennus - sitä ei voi käsittääkkään. Puhe on vähentynyt koko ajan,liikkuminen vaikeutuu, syöminen ja juominen on vaikeaa...Siitä tiedän,että lähtö lähenee.

Minunkaan isäni ei suostu puhumaan sairaudesta eikä kuolemasta. Ole itse aktiivinen, ota selvää ja kysele lääkäreiltä...mikäli saat lääkäriin yhteyden. Mutta tuleva aika ei tule olemaan helppoa. Toisen ihmisen tuska ja kuihtuminen on raastavaa katsoa vierestä. Toivon mukaan isälläsi on vielä paljon aikaa jäljellä, että sädehoito hidastaa taudin etenemistä. Tieto lisää tuskaa, mutta helpottaa. Nyt kun isäsi on paremmassa kunnossa, kerro isällesi se, mitä haluat hänen tietävän. Itse lähetin isälleni kirjeen, jos kerroin rakastavani häntä. Meillä ei edelleenkään puhuta kuolemasta. Sanattomissa hetkissä ja hiljaisuudessa molemmat tiedämme, että jokainen hetki, voi olla viimeinen.

Toivottavasti tämä auttoi sinua jotenkin avaamaan tulevaa. Itse koin, että tarvitsin kaiken tiedon oireista ja etenemisestä, koska ennustetta ei tietenkään ole annettu. Ja ajatuksissa on aina se, paljonko on aikaa jäljellä.

Voimia sinulle, nauti yhteisistä hetkistä isäsi kanssa! Muistelkaa, katsokaa kuvia tai tehkää pieniä matkoja. Mitä tahansa, mikä on normaalia ja saa ajatukset irti tulevasta.

Sydämmellä, Tyär
Tyär | 2.8.2011 klo 11:49:14