Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Äitini levinnyt keuhkosyöpä

Minä olen jossain vaiheessa kirjoitellut äidistäni. Hänellä oli keuhkosyöpä, joka lähetti etäpesäkkeitä aivoihin. Keuhkosyövän kanssa vielä tulimme toimeen, mutta aivoissa olevat etäpesäkkeet muuttivat koko ihmisen persoonallisuuden. Äidistä tuli äkkipikainen, hermostunut, ärtynyt jopa vainoharhainen. Äiti saattoi saada ihan järkyttäviä raivokohtauksia mistä syystä tahansa. Jos syytä ei ollut, hän keksi sellaisen. Syytti isääni tavaroiden piilottamisesta yms. Raivarit saattoivat kestää parikin tuntia kerrallaan ja niihin liittyi haukkumista, huutoa ja jopa suoranaista syyttelyä ja vihaa. Tästä saivat osakseen myös siskoni lapset, jotka muuten olivat äidille niin rakkaita. Raivarin jälkeen äiti ei aina tuntunut muistavan mitä oli sanonut. Tai sitten häpesi niin, ettei kehdannut asiasta puhua.

Aivojen etäpesäkkeet vaikuttivat myös äidin näköön. Näkökenttä kaventui mikä aiheutti kompurointia ja ongelmia tasapainossa. Äiti ei enää pystynyt lukemaan tai katsomaan tv:tä. Myöskään kirjoittaminen ei onnistunut.

Äitini sai aivoihin sädehoitoa. Tämä helpotti tilannetta huomattavasti. Ihan viimeisinä aikoina äidin oma persoona palautui. Toki äisti oli väsynyt eikä päässyt enää liikkumaan, mutta kuitenkin hänen kanssaan saattoi keskutella.

Äitini nukkui pois viime vuoden elokuussa eli kuolemasta on vähän yli vuosi. Elämä on jatkunut, mutta ikävöin usein äitiäni. Haluan muistaa hänet sellaisena kuin hän oli ennen syöpää, mutta aivojen etäpesäkkeiden aiheuttamat raivokohtaukset ovat syöpyneet mieleen. Etenkin lastenlasten mieleen, jotka eivät asioita vielä käsitä.

Aivon etäpesäkkeisen aiheuttamat oireet riippuvat paljolti siitä, missä pallukat ovat.

Voimia sinulle ja äidillesi. Rankkaa on, mutta jaksettava vain on! Mikäli äidilläsi on samantyylisiä muutoksia persoonallisuudessa kuin minun äidilläni oli, yritä aina muistaa, että kyse on sairaudesta. Ihminen itse ei voi hallita enää käytöstään. Ja kyllä niitä hyviäkin hetkiä välillä oli.

tyttönen
tyttönen | 18.9.2008 klo 15:18:11