Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Etäpesäkkeet löytyy - syöpää ei (?)

Lähipiirissäni on melko iäkäs ihminen, jolta on löydetty syöpä, mutta kuulemma siis vain etäpesäkkeet (suolistossa ja kohdussa), syöpä alkoi kohtusyöpäepäilynä, mutta siellä olikin etäpesäke. Kuulemma etäpesäkkeiden alkuperä ei ole tutkimuksista ja röntgenkuvista huolimatta paljastunut ja hänelle on annettu hoitona sytostaatteja jonkin verran, jolloin etäpesäkkeet ovat pienentyneet ja pian annetaan sädehoitoa. Leikkaamaan ei lähdetä, ettei syöpä "ärhäköidy".

Onko oikeasti mahdollista, että itse syövän sijaitsemispaikkaa ei tiedetä? Minulla on epäilys, että potilas itse tietää missä syöpä on, mutta se on sen verran paha tilanne, että hän haluaa suojella lähimmäisiään tiedolta, jolloin sanoo ettei asiasta tiedetä.

Haluaisin olla hänen tukenaan ja olen parhaani mukaan ollutkin. Hänellä on täysi oikeus kertoa ja jättää kertomatta ihan mitä asioita sairaudestaan haluaa! Haluaisin silti kuulla, onko tälläinen etäpesäkesyöpälöydös kuitenkin mahdollinen, vai pitääkö tässä varautua sittenkin pahimpaan :(.
Vendela | 7.3.2008 klo 11:01:27