Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: viimeinen kevätkö

Olen pahoillani. Joudut tuntemaan tuskaa, jota ei kenellekään toivoisi. Kuin eläisit keskellä painajaisunta, josta ei voi heräämällä päästä eroon.

Mieheni sai jokin aika sitten saman tuomion kuin läheisesi: haimasyöpähoidot lopetettiin tuloksettomina. Nyt vain odotamme, toivomme parasta ja pelkäämme pahinta. Nämä ensimmäiset ajat ovat menneet kuin sumussa, mutta toivon, että pahimman shokin mentyä ohi, pystyisimme tästä vielä nousemaan ja iloitsemaan siitä ajasta, joka meillä on vielä jäljellä. Tätä toivon myös sinulle.

Tilastot olen lukenut ja niiden perusteella tiedän suurinpiirtein, mitä lääkärit sanoisivat jos ennustetta kysyisimme. Päätimme kuitenkin jo sairauden toteamisvaiheessa, että ennusteita emme edes kysy, vaan menemme päivän ja asian kerrallaan. Jokainen sairaus on kuitenkin etenemiseltään yksilöllinen, joten parempi keskittyä elämiseen kuin kuoleman odottamiseen. Tämä voi kuullostaa helpolta, mutta sitä se ei tosiaankaan ole. Onneksi epätoivon hetket tulevat meille puolisoni kanssa eri aikaan, jolloin voimme vuoronperään tukea toisiamme jaksamaan seuravaan päivään.

Omat neuvoni jaksamiseen ovat: puhu ja/tai kirjoita. Ystäväpiirin hyvät kuuntelijat ovat erityisesti nyt kullanarvoisia. Myös vertaistukiryhmiä tai ammattiapua kannattaa harkita. Itse olen käynyt useampaan otteeseen keskustelemassa myös ammattilaisen kanssa ja saanut siitä osaltaan lisää voimia. Noihin vertaistukiryhmiin en ole jaksanut lähteä. Silloin, kun asioista puhuminen on ollut liian tuskallista olen purkanut asioita kirjoittamalla. Joko sähköpostin muodossa jollekin ystävistä tai sitten vaan kirjoittanut asioita muistiin ihan itseäni varten. Kun pahimmat pelkonsa uskaltaa sanoa ääneen tai kirjoittaa, niiden kanssa on vähän helpompi elää.

Mitä tulee tilastoihin ja ennusteisiin, niin netistä löytyy hyvä artikkeli "The median isn´t the message" (löytyy googlesta kun laittaa tuon koko rimpsun hakusanaksi lainausmerkkeineen). Siinä amerikkalainen tiedemies Stephen Jay Gould kertoo oman näkemyksensä syövästä ja tilastoista. Hän eli 20 vuotta sellaisen syöpäsairauden kanssa, jolle tilastot lupasivat 8 kk mediaanielinaikaa sairauden toteamisesta. Sisältää aika paljon yksityiskohtia tilastotieteestä, mutta pääviesti on se, että tilastot eivät ole koko totuus eikä niiden mukaan kannata alkaa elämäänsä ja elinaikaansa suunnittelemaan.
Bee | 31.5.2007 klo 10:37:16