Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Umpilisäkesyöpä

Hei!

Vajaa neljä vuotta sitten jouduin päivystysleikkaukseen kovien vatsakipujen takia. Olin jo muutamia kertoja käynyt lääkärissä maha-ja gynegologisten oireiden vuoksi. Tutkimukset olivat meneillään -tosin mielestäni ei tarpeeksi ripeästi -,kun sitten olin kovasti kipeä ja hakeuduin päivystykseen.

Isossa sairaalassa päivystystilanteessa minulla arveltiin olevan munasarjakasvain ja kiireellinen leikkaus on aiheellinen. Seuraavana päivänä olin sitten n. kuuden tunnin leikkauksessa; diagnoosina munasarjasyöpä. Myöhemmin selvisi, että minulla umpilisäkkeen poitoarvesta lähtenyt munasarjan etäpesäke. Tulehtunut umpisuoleni oli poistettu kolme vuotta aiemmin; PAD:ssa graavi tubuvilloosi adenoma.

Elämä tuntui pysähtyvän, ja joulukin tulossa. Miten minulle on käynyt näin? Tammikuussa sitten pääsin sypäpkl:lle ja suunniteltiin sytostaattihoidot. Valitin myös rinnoistani lääkärille.

Kävin ensimmäisissä sytostaatihoidoissa. Toiselle kerralle menessäni sain kuulla, että minulla myös rintasyöpä. Sytostaattihoidot piti keskeyttää, ja maaliskuussa olin rinnanpoistoleikkausessa.

Sytostaattihoidot jatkuivat sitten huhtikuussa paksunsuolen syövän kaaviolla, koska umpilisäkkeen syövälleni ei ollut erillistä hoitosuositusta, koska tämä syöpä on harvinainen.

Nyt leikkauksista on yli kolme ja vajaat neljä vuotta, ja olen elossa.

Kovin rankkaa on ollut, ja monta isoa "iskua" viiden kuukauden aikana syksyllä 2007 - keväällä 2008.

Tämän kesän olen yrittänyt elää täysillä ja kummasti olen jaksellut.

Sydämellisin terveisin

uskallus | 13.10.2011 klo 20:07:53