Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Etäpesäkkeet maksassa

Hei Itkupaju! Olen pahoillani puolestasi. Sentään sinulla on toivottavasti parempi tilanne kun meillä, sillä jouduimme elämään epätietoisuudessa pitkään. Se oli ehkä loppujen lopuksi kaikista hirveintä. Näin jälkeenpäin kunnon heikkeneminen ja kaikki huonot merkit on tietenkin helpompi hahmottaa ja tulee tunne, että olisihan mun pitänyt tajuta jo silloin... Meidän tapauksessa tilanne eteni näin:

Helmikuussa 2006 isä joutui lähtemään sairaalaan, ja jo pian huomattiin maksan olevan täynnä nesterakkuloita. Yksi lausunto kertoi jo silloin, että ne olisivat etäpesäkkeitä, mutta tarkan diagnoosin tekeminen oli useista syistä todella vaikeaa. Lopulta huhtikuun lopulla selvisi, että kyseessä on varmasti syöpä. Toukokuun puolessavälissä sitten kerrottiin syövän olevan sappitiehyissä, mikä olikin pahin mahdollinen vaihtoehto. Se on ilmeisesti todella ärhäkkä tauti, ja isän yleiskunto oli mennyt niin huonoksi, ettei juuri mitään toivoa annettu. Onkologille tuli kyllä lähete kesäkuun alkuun.

Isä oli jo niin heikossa kunnossa, ettei juurikaan enää syönyt eikä jaksanut sängystäkään paljon nousta siinä vaiheessa kun sairauden laatu selvisi. Eikä sinne syöpäklinikalle koskaan ehditty.

Näin meillä kävi, ja yhä vaikeampaa siitä teki se, ettei tilanteen vakavuutta pystynyt myöntämään itselleen kuin oikeastaan ihan vasta viimeisen viikon aikana. Isä myös yritti suojella ainoaa lastaan olemalla kertomatta kaikkea. Mutta ei se helppoa olisi ollut vaikka olisi tiennytkin! Kamalaa joka tapauksessa.

Toivottavasti saatte tukea toisiltanne! Minä yritin olla urhea enkä oikein osannut puhuakaan isän kanssa noin kamalasta asiasta. Tietysti jokainen toimii näissä tilanteissa omalla tavallaan mutta ehkä se omaan kuoreen sulkeutuminen ei ainakaan auta. Tunteet tulee joka tapauksessa jotain kautta ulos ennen pitkää!

Hirveästi voimia vaikeisiin aikoihin, koeta jaksaa!
kokka | 19.6.2007 klo 00:18:15