Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Ennusteesta

Hei. Kysymys ennusteesta on tietyllä tavalla ymmärrettävä, jos ajatellaan syöpäsairauksien hoidon historiaa ja jos hyväksytään käsitys siitä, että lääketiede olisi matemaattisen tarkkaa tiedettä ja lääkärit olisivat jollain tapaa yli-inhimillisiä ennustajavoimia hallitsevia velhoja. Näin ei kuitenkaan ole. ja siksi kysymys on omituinen - ja jopa loukkaava.

Meilläkin kuultiin vastaavanlaista kysymystä tiuhaan, kun sairaus tuli ilmi. Kysymys tuntui loukaavalta ja masensi. En osaa edes oikein selittää miksi. Se kuitenkin satutti sairasta pahoin ja loukkasi myös minua syöpäsairaan puolisona. Se tuntui liian tungettelevalta eikä yhtään auttanut jaksamaan, vallankin, kun lääkäreiden meille tarjoama ennuste oletetun eliniän pituudesta oli tosi tyly.

Ennusteet on ylitetty moninkertaisesti, mistä olen iloinen vaikka sairaus valitettavasti koko ajan eteneekin.

Uteluihin opettelimme vastaamaan, että "riippuu hoidosta ja niin monesta muusta seikasta, joten emme tiedä" tai saatamme jopa sanoa napakasti: "emme tiedä, entä sinä, tiedätkös sinä oman ennusteesi". Tämä vastaus lopettaa ennusteen utelut lyhyeen.

Sairastan itsekin kroonista, hitaasti etenevää sairautta, jota ei voida parantaa, mutta ei kukaan minulle ole tarjoamassa ennusteita eikä niitä utelemassa. Miksi syöpäpotilaita kohdellaan toisin? Minusta olisi hyvä, että tällaisia ennusteita ei udeltaisi eikä niitä noin vain joidenkin vanhentuneiden tilastotietojen perusteella annettaisi.

Kukapa terveistäkään tietää oman ennusteensa?
Varjossa | 1.8.2008 klo 00:17:18
  • Ennusteesta
    suruvaippa
    31.7.2008 klo 23:13
    • Re: EnnusteestaVarjossa
      1.8.2008 klo 00:17