Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Äidin syöpä

En tiedä sinun mainitsemasi syöpälajin ominaisuuksista juuri mitään, ja kaikki syöpätapauksethan ovat sitä paitsi tavallaan yksilöllisiä. Mutta kyllähän ennuste kertomasi perusteella on huono, eli pakko sinun on valmistautua ajatukseen, että syopä vähitellen syö äitisi ja eräänä päivänä hän on lopullisesti poissa.

Edessäsi oleva prosessi on ankarampi kuin ulkopuolinen voisi kuvitella. En tiedä, missä määrin ympärilläsi on tukijoukkoa (sisaruksia, sukulaisia, ystäviä...), joka voi antaa sinulle voimaa. Jos tukijoukkoa on, se varmaan auttaa, mutta jos sitä ei ole, sekin on kestettävissä, sillä loppujen lopuksi ihmisen on pakko pohtia suhde elämän suuriin kysymyksiin itse.

Kirjoitat, että pelottaa. Minun neuvoni on yksinkertainen ja vanhanaikainen. Älä jätä mitään epämääräisen toivon varaan, vaan ajattele huonoin mahdollinen asia läpi: miten asiat menevät, jos äitisi kuolee?

Vaikka kävisitkin asian läpi etukäteen, arjen todellisuus voi olla vielä raskaampi kuin mitä pystyt ennakoimaan. Äidin henkinen tuska voi tuntua kovalta, samaten se, että hän ei enää pystykään olemaan täysillä läsnä. Myös ympäristö voi aiheuttaa omia kummallisia paineitaan. Siinäkin tapauksessa, että asiat menisivät hyvin, surun työstäminen on arvaamattoman iso projekti.

Itse kukin hakee kovina hetkinä voimaa sieltä, mistä sitä luulee löytävänsä. Minä haen Jumalasta. Kummoinenkaan uskovainen en ole, ja jos väki viimeisenä päivänä jaetaan vuohiin ja lampaisiin, en välttämättä kuulu valittujen joukkoon. Mutta siitä huolimatta koen, että se, miten asiat koen, on vajavaista ja lopullinen totuus on Jumalan käsissä.

Jos sana "Jumala" tuntuu vieraalta, sitä ei kannata käyttää. Olennaista on löytää jostakin lohtu ja rauha. Lopullisesti asia jää oman prosessoinnin varaan. Se, mitä toiset ihmiset voivat antaa, on ymmärrys ja tuki. Toivotan sinulle Jumalan siunausta ja voimaa niin, että jaksaisit elää edessä olevat vaikeat ajat läpi.
Sanaton | 18.12.2007 klo 02:46:27