Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Sanaton, missä olet?
Täällähän minä. En ole tullut kirjoitelleeksi enkä edes vierailleeksi palstalla, kun puolisoni tilanne on säilynyt samanlaisena ja itse olen ehkä jotenkin turtunut tilanteeseen.Hieman olen kai saanut tilannetta hallintaani sikäli, että hakeuduin työmatkalle ja järjestin samalla itselleni parin päivän loman. Vielä kolme kuukautta sitten tämä olisi tuskin tullut kysymykseen: syyllisyydentunteet olisivat olleet liian voimakkaita.
Toisaalta työkykyni on kyllä jossain määrin heikentynyt. Työni on luonteeltaan sellaista, että puolitehoisenakin voi kitkutella jonkin aikaa, mutta mahdollisesti tässä käy niin, että työt pikku hiljaa kasaantuvat, kunnes edessä on jonkinlainen umpikuja. Asia pitäisi varmaan käydä jollain lailla mielessä läpi, etten päädy täydelliseen burn outiin.
Huomaan kirjoitttavani itsestäni, en puolisostani. Ja kyllä minä ajattelenkin itseäni enemmän kuin ennen. Toki suren päivittäin - varsinkin iltaisin - myös puolisoni kohtaloa ja tunnen pohjatonta surua ja hyytävää turhuudentunnetta. Mutta asian kanssa on siis voinut nyt jotenkuten elää. Eri asia on, mitä vaiheita on edessä.
Puolisoni sairauden kehitys on ollut - kuten aiempia kirjoituksiani lukenut tietääkin - aika yllättävä. Lokakuussa luvattiin vain muutamia viikkoja elinaikaa ja päällä oli kova lääkitys. Nyt, puoli vuotta myöhemmin, tilanne on lähes samanlainen lukuun ottamatta sitä, että lääkitys on aikoja sitten lopetettu.
Selvyyden vuoksi: tilanne on siis se, että puolisoni makaa viikosta viikkoon ja kuukaudesta kuukauteen liikkumattomana, saattaa kuiskata sanan tai kaksi vastaukseksi kysymykseen mutta ei juuri osoita tunteita. Puolisoni sisar hoitaa häntä työpäivät ja minä kannan päävastuun illoista ja viikonlopuista.
Tätä tämä on. Paljon jäi sanomatta, mutta työtehtävät kutsuvat, joten toivotan tässä vaiheessa vain hyvää jatkoa kaikille ja lausun osanottoni jokaiselle, jolla on surua.
- Sanaton, missä olet?Maama
- Re: Sanaton, missä olet?Sanaton
- Re: Sanaton, missä olet?MangoMeloni