Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Pienisoluinen keuhkosyöpä

Hei kaikille! Palstaa pitkään lukeneena sain viimein aikaiseksi rekisteröityä.
60-vuotiaalla äidilläni todettiin syyskuussa -07 rutiinitarkastuksen yhteydessä "jotain ylimääräistä" keuhkoissa, joka sitten varmistuikin pienisoluiseksi keuhkosyöväksi. Puolen vuoden sytostaattien jälkeen hoitovaste oli erinomainen ja kasvain hävinnyt lähes kokonaan, niin kuin hoitoja aloittaessa lääkäri kertoi käyvänkin. Sytostaattien jälkeen aloitettiin täydentävä sädehoito, 25 kertaa keuhkoihin ja ennaltaehkäisevästi kallon alueelle, eli pyrittiin parantavaan hoitoon. Sädetykset loppuivat toukokuun lopussa. Lopputarkastuksessa lääkäri oli sanonut äidille, ettei kuvissa ole enää mitään merkkejä kasvaimesta eikä missään vaiheessa tutkimusten aikana ole löydetty viitteitä siitä, että syöpä olisi levinnyt. Äiti kesti molemmat hoidot loistavasti, mitä nyt jälkeenpäin on tullut aika voimakasta pahoinvointia.
Ensimmäinen kontrolli oli tällä viikolla ja kaikki oli kuulemma hyvin, kuvat puhtaat, veriarvot loistavat.

Olen lukenut asiasta paljon ja olen harmillisen tietoinen siitä, miten huono ennuste näissä pienisoluisissa on. Pahinta peläten sitä kuitenkin tarttuu jokaiseen positiiviseen lauseeseen mitä kuulee tai lukee, toivoo kädet ristissä, että se oma läheinen olisi niitä harvinaisuuksia, jotka tästä kauheasta sairaudesta selviävät. Kallon alueen ennaltaehkäisevä sädetys lisäsi jonkin tutkimuksen mukaan elinaikaa aika reilustikin. Samoin potilaan yleiskunto ennen hoitoja antaa jotain viitteitä jatkosta. (äidilläni ei ollut mitään oireita normaalia vuosia jatkunutta tupakkayskää lukuunottamatta).

Syyskuussa ensimmäistä kertaa lääkärin kanssa jutellessani minulle kerrottiin hyvin suorasanaisesti, kuinka mahdoton tästä syövästä on parantua. Elinaikaa äidilleni veikkailtiin 1,5 vuotta, josta se vuosi alkaa pian olla jo mennyt.
Nyt minulla kiinnostaisikin kuulla muiden kokemuksia ko. syövästä. Kuinka pitkään läheisesi jaksoi taistella, parantuiko kenties kokonaan? Sairastatko itse ja miten hoidot ovat tehonneet? Näitä selviytymistarinoita ikävä kyllä ei tahdo oikein kuulla mistään, sen verta ärhäkkä tauti tämä on. Pohjalla tässä on vielä sellainen ikävä tapaus, että myös isäni sairastui 20 vuotta sitten pienisoluiseen keuhkosyöpään ja kuoli jo 1,5 kuukautta sairauden toteamisen jälkeen.

Voimia kaikille jaksaa läheisen sairastaminen!
-maaretta-
maaretta | 22.7.2008 klo 09:54:28
  • Pienisoluinen keuhkosyöpämaaretta
    22.7.2008 klo 09:54