Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Suuri salaisuus

hei Suuren salaisuuden ylläpitäjä

Valitettavasti joudun puhumaan kokemuksesta, kun olen seurannut kahhden hyvin läheisen ihmisen sairaustumista syöpään. Äidiltäni leikattiin rintasyöpä 4 vuotta sitten, hän halusi kertoa kaikille ja tekikin niin. Hän on palveluammatissa ja kertoi asiasta jopa asiakkaille. Hän meni tässä asiassa hieman yli, joten ehkä se oli ensireaktiota. Kun menin hänen kanssaan kuulemaan leikkauksen tuloksia hän sanoi lääkärille, ettei halua kuulla diagnoosia ja menee niihin hoitoihin, mitä määrärään. Näin tehtiin, hän on nyt terve ja taas työelämässä. Emme tiedä, mikä syöpäaste hänellä oli.

Toinen tarina on erittäin hirvittävä eli menetin rakkaan puolisoni 1 1/2 vuotta sitten lyhyen vatsasyövän sairastamisen jälkeen. Ensimmäinen mieheni leikkaus oli vuonna 2006 kesällä. Hän ei halunnut kertoa leikkauksen syytä kenellekään ja pidin sen lupauksen. Vain hänen vanhemmat tiesivät. Kaiken piti olla ok, mutta sitten alkuvuodesta 2007 tauti lisääntyi räjähdysmäisesti ja hänet leikattiin toista kertaa huhtikuussa 2007, nyt siis tilanteena se, ettei mitään voida tehdä. Hän tuli muutamien sairaalajaksojen jälkeen kotiin kesällä 2007 ja oli minun ja lasten kanssa elämänsä viimeiseen hengenvetoon saakka. Hän kuoli päivänä, jolloin itse täytin 40 vuotta. Huhtikuusta alkaen hän kertoi sairautensa todellisen tilan kaikille kyselijöille.

Mielestäni sairaustunut itse todellakin päättää, mitä hän haluaa kertoa ja kenelle. Omaisten tulisi antaa sairastuneelle myös tämä oikeus valita oma kanta kertomiseen/kertomattomuuteen. Onhan syöpädiangoosi aina hirvittävä asia koko suvulle, mutta pahin se on itse sairastuneelle. Äitisi tarvitsee nyt sinun tukeasi, hänen tehtävänään ei mielestäni ole ajatella sitä, miten sinä kestät tilanteen. Toivottavasti äitisi toipuu vielä - se on aina mahdollista.

t. Marathon.
marathon | 27.11.2008 klo 12:16:21