Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Levinnyt syöpä?
Kellään kokemusta levinneestä syövästä? Lähiomainen ( vaari ) on kovin kivulloinen ja vaikea - eli: ilmiselvästi jotain on pahasti pielessä mutta ei suostu edes keskustelemaan asiasta.Tiedän kaiken potilaan oikeuksista v 1993 voimaan tulleen lain merkityksen jne mutta:
kun asiasta kärsii myös mummo jonka pitää vuorokaudet ympäriinsä kuunnella ja katsella vaarin ähellystä.
Vaarilta on leikattu toinen munuainen, siinä oli iso kasvain - 6.6 cm.
Jälkihoitoa olen ihmetellyt, kun sitä ei oikeastaan ole ollut kuin kerran vuodessa otetaan keuhkokuva!
Ei mitään vatsan uä:tä. ei mitään - mutta koska vaari ei kerro vaivoistaan eivät lääkäritkään voi tietää - vaarilla on huonosti mm pissa-asiat ja mummo kertoo pesevänsä pissapyykkiä harva se päivä eli sieltä lirahtaa joka päivä housuihin - kun kysytään, miksei hän mene lääkäriin vaari tiuskaisee että ei ne mitään voi.
Saunassa vaari oli lapsenlapselle sanonut, että pissahomma on ihan naurettava: ei ole kuulemma vuosiin ollut " sitten minkäänlaista" pissasuihkua - kaikki tulee tipoittain ja pitkän odottelun jälkeen.
Kiinnitin myös huomioni siihen, että vaarin naama on aamuisin aivan järkyttävän turvoksissa, vaari ei juo, ei polta eikä muuten ole ylipainoinen.
Kasvojen väri on myös keltaisen-harmaa, olin siellä kolme päivää ja joka iltapäivä vaarin alkaa punoittamaan eli onkohan kuumetta.
Tässä muut eivät paljon voi, mummo kärsii myös kun vaarilla on tuskia eikä saa nukuttua öisin - EIKÄ ota edes buranaa - periaatteen takia, hänen mielestään vaan " akat" käyttää särkylääkkeitä.
Mietin vain sitä, että vaarin kivuista - niitä on lonkassa, selässä ja välistä myös polvessa - voivatko olla jotain etäpesäkkeitä?
Eihän kukaan voi tietää, onko hänellä niitä kun itse ei kerro lääkärille.
Mummo soitti kerran hoitavaan sairaalaan ja kertoi kaikista näistä vaivoista - mummolle sanottiin tylysti etteivät toimi potilaan selän takana - siis eivät tutki ennenkuin vaari itse sitä pyytää - ja sitä hän ei ikinä tee.
Ehkä hänellä on jonkinasteinen masennut, tai tekee tahallista, hidasta itsemurhaa? Kammottavaa kuitenkin.
- Levinnyt syöpä?santtuliska