Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Kehitysvammaisen sisaruksen sairastuminen syöpään
Olen vasta nyt uskaltautunut lukemaan näitä erilaisia syöpäsairauksia käsitteleviä palstoja. Oma kehitysvammainen isoveljeni sairastui siitintyöpään viime syksynä. Hän on käynyt läpi 4 leikkausta, jossa hänelle on tehty mm. osa-amputaatio.Tuntuu, että vasta nyt kun viimeisin kokovartalotomografia oli "puhdas", voin hengittää. Niin paljon on viimeisen 9kk aikana tullut eteen vain uudelleen ja uudelleen pelottavia asioita, että vasta nyt voi pysähtyä käsittelemään niitä pelkoja joiden kanssa olen elänyt.
On ollut raskasta käydä läpi koko tämä aika ja tavallaan pinnistellä voimanlähteenä veljelle. Omat pelot on täytynyt pitää vakan alla piilossa ja keskusteluissa hänen kanssaan on täytynyt tasapainoilla rohkaisun ja yhdessä pelkäämisen välissä. Hänen kehitysvammansa takia asia on ollut meille läheisemmille varmasti vielä arempi...on pitänyt pohtia että miten hän ymmärtää asiat, mitkä pelottavat ja miten puhua niistä peloista.
Onneksi nyt näyttää hyvältä, hermopaine on ainakin hetkeksi poistunut.
Olisi hyvä kuulla myös niiden läheisten kokemuksista joiden kehitysvammaiset sisarukset tai lapset ovat ns. "voittaneet tässä epäreilussa lottoarvonnassa".
Kun olin pieni ja itkin vaunuissani, veljeni oli valppaana ja huomautti vanhemmilleni aina "Piiku ikköö". Ja viime päivinä olen todellakin itkenyt käsitellessäni pelkoani hänen menettämisestään.
- Kehitysvammaisen sisaruksen sairastuminen syöpäänpiiku ikköö