Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Haimasyövän eteneminen

Hei

Haimasyöpä on ainakin aiemmin ollut ikäihmisten sairaus. Minulle ovat lääkärit sanoneet, että se on usein agressiivistä tyyppiä. Nämä kaksi asiaa ovat saaneet tilastot näyttämään hurjilta. Onhan hyvä kuntoisilla ja nuoremmilla paljon paremmat mahdollisuudet taistella syöpää vastaan. Minun äitini haimasyöpä on gradus 2 eli ei se aina ole niin ärhäkkä. Gradukset 3 ja 4 ovat agressiivisiä. Lääkkeitä on myös rajallinen määrä olemassa haimasyöpään, mutta jos ei leikkausta voida tehdä, gemsitabiini on kehittynein sytostaatti haimasyöpään. Sitten on erilaisia yhdistelmiä sytostaateista. Pitäisi vain löytää niistä se mikä tehoaisi parhaiten. Lisäksi Docrates-klinikalla on virushoitoja, jotka ovat kokeellisia ja kalliita, mutta sivuvaikutukset eivät ole niin pahoja kuin sytostaateissa. Hoitoon pääsyn nopeus on tärkeää. Olen kuullut kyllä yhden tapauksen alle 50v, joka kieltäytyi kaikista hoidoista ennusteiden perusteella.

Masennus liittyy läheisesti haimasyöpään. Sitä voidaan ja mielestäni kannattaakin ottaa mielialalääkkeitä käyttöön, koska pahempiakin aikoja on edessä ja silloin annostusta voidaan lisätä ja joka päiväinen elämä helpottuu potilaalle ja läheisille. Psykiatri-kontaktista on jatkossakin hyötyä. Masennusta voi kyllä hoitaa vaikka säännöllisellä ohjatulla liikunnalla. Yleiskunnon ylläpito on tärkeää myös hoitoja varten.

Ruoka ja juominen on kyllä todella tärkeää, ja jos vain mahdollista niihin kannattaa nyt kiinnittää huomiota ettei paino pääse laskemaan ja ravintoaineita on tarpeeksi. Mövempick kermajäätelössä(ei sorbetti) on hirmusti energiaa ja se on hyvää. Lisäravinteista kannattaa ottaa selvää. Juuri ruuansulatuskanavan ongelmat ja nestetasapaino ovat osoittautuneet minun äidilläni kaikkein ongelmallisimmiksi. Mutta kotiinkin voi järjestää neste- tai jopa ravintoliuostiputusta niin virkeys pysyy hyvänä.
hanna1 | 29.12.2009 klo 12:47:15