Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Voisiko joku kertoa mulle mahasyövästä...?
Hyvällä ystävälläni todettiin mahasyöpä nelisen viikkoa sitten. Hänen vatsaoireitaan pidettiin refluksitautina/vatsahaavana ja tähystyksessä löydettiinkin kasvain.Leikkaus ei kuulemma tule kysymykseen. Kasvain on levinnyt jotenki vatsalaukun läpi vatsaonteloon. Tällasen käsityksen sain.
Nyt ystäväni on sairaalassa ja saa sytostaattihoitoja. Asia, mikä huolettaa, on se, että hän ei ole syönyt mitään, kun mikään ei pysy sisällä, ennen näitä hoitojakaan. Hän on laihtunut todella paljon, mitään ei enää ole jäljellä, luu ja nahka. Vatsaonteloon kerääntyy nestettä, ja dreeni on laitettu. Nestettä tulee päivässä n. 1 litra. Kuinkahan vakavaa tää nyt mahtaa olla...? En ole pystynyt kysymään suoraan, eikä ystäväni ole puhunut mitään, mutta mietittyttää... Kivut ovat kauheat, ilman kipulääkettä hän ei voi olla. Kotilomalla on yrittänyt muutaman kerran olla, mutta ei siitä tule oikeen mitään kipujen vuoksi.
Ystäväni on vasta 25-vuotias. Nuori ihminen. Yöunet menee tän asian kanssa, kun olen nii epätietonen, enkä halua ystävääni rasittaa enää enempää, kun hänellä on jo muutenkin tarpeeksi vaikeaa, ilman tota sairauttakin... Kertokaa mulle, jos joku vaan tietää.
- Voisiko joku kertoa mulle mahasyövästä...?Rushka