Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
vain viikkoja jäljellä...
Olen menettämässä mummuni syövälle. Lääkäri on kuulemma antanut vain muutaman viikon aikaa. "Niin kauan kuin ihminen vedellä elää." Mummullani todettiin kohdunkaulansyöpä pari vuotta sitten, hoidot aloitettiin liian myöhään. Ensin se saatiin hoidettua, mutta myöhemmin kokeet näyttivät toista. Sädehoidot rikkoivat suoliston ja virtsarakon, josta seurasi hirveitä tulehduksia ja lisää ylimääräistä tuskaa ja sairaalareissuja. Leikattiin, paikattiin, laitettiin avanne, virtsakatetri ollut melkein vuoden, tankattiin verta kerta toisensa perään eikä mikään asia silti korjaantunut.Mummuni, muuten terveen "pyöreä", laihtui tunnistamattomaksi, ja aina niin toimelias, oli yhtäkkiä väsähtänyt. "Kaikkea tehtävää olisi, mutta ei kehtaa..."
Muutin itse syövän toteamisen aikoihin toiseen kaupunkiin, enkä ole päässyt kyläilemään niin usein kuin olisi pitänyt. Nyt yhtäkkiä onkin viimeiset hetket käsillä, eikä sitä voi uskoa todeksi. Viimeisen 5 päivän ajan olemme jutelleet joka päivä puhelimessa, joskus hän on väsyneempi, nyt taas pirteämpi. Lääkäri oli kysellyt testamenttia, ja syöpä on tukkinut suoliston niin pahasti että ruoka ei kulje enää edes avannepussiin, toista avannetta ei voida tehdä, kun ei ole tarpeeksi suolta jäljellä.
Pääsen vasta perjantaina hänen luokseen koko viikonlopuksi, toivon ettei siihen mennessä satu mitään äkillistä. Hän on itse niin positiivinen ja rauhallinen tulevaa kuolemaa kohtaan, vaikka on vasta 68 vuotias. Itseäni raivostuttaa hoitojen aloituksen viivytys, ja joidenkin hoitajien ja lääkärien asenteet. Välillä mietin että tapaavatkohan nämä työtoverit toisiaan koskaan vaikka ovat töissä saman katon alla, vai miksi ei tieto kulje henkilöltä toiselle. Tuntuu niin epäreilulta mummuani kohtaan, joka on aina elänyt lapsiaan ja lastenlapsiaan varten, huolehtinut ja auttanut, pessyt ja puunanut, ja tämän joku päättää antaa hänelle kiitokseksi?
Miksei aikaa voisi kelata 15 vuotta taaksepäin ja elää kaikki ne hetket uudestaan?
- vain viikkoja jäljellä...sampolino
- Re: vain viikkoja jäljellä...lapsenlapsi -83
- Re: vain viikkoja jäljellä...tuulikki 64