Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Miten tukea ystävää / läheistä ahdistuksessa ja pelossa?

Hei!
Tätä palstaa lukiessani olen havainnut, että jokaisella sairastuneella on yksilölliset tarpeensa. Siis mitään yleispätevää neuvoa ei voi antaa.

Minulle on toiminut hyvin se, että vointiani silloin tällöin kysytään, samoin kuin hoitojen etenemistä. Ihan lähipiiri sen tietenkin tietää kysymättäkin. Tuntuu hyvältä, kun on ystävien kesken iloista toimintaa, ja ajatukset saa muualle. Olen kuitenkin kaivannut sitä, että ahdistukseni otettaisiin todesta, eikä yritetä tsempata pois tyyliin "kyllä olet kadehdittavan hyvin selvinnyt tästä, olet vahva".

Kun tällainen pohjakosketus yllättää, riittää kun on vierellä joku, joka "suree" kanssani. Tämän kanssasuremisen vaistoaa ilman sanojakin, mikäli kohtaloni ei ole tälle ihmiselle yhdentekevä.

Omat tyttäreni kysyivät suoraan, mitä heiltä odotan, ja se oli mielestäni hyvä juttu.

Tigerlily
Tigerlily | 1.10.2007 klo 17:26:11