Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Ohutsuolen syöpä, metastoitunut maksa

Hei, huomasin viestisi ja koska minulla on sama sairaus kuin isälläsi, ajattelin vastata, koska kohtalotovereita tosiaan tuntuu olevan erittäin vähän. Tältä palstalta en ole löytänyt muita viestejä asiasta kuin sinun lähettämäsi.

Ensiksi, olen todella pahoillani isäsi puolesta, toivottavasti hän saa nyt hyvää hoitoa. Tuo lääkärin kertoma asia: "maksaa voidaan hoitaa ainoastaan lääkkeillä" - tarkoittanee sytostaattihoitoa, jolla etäpesäkkeiden kasvua pyritään pitämään kurissa. Onko isälläsi jo tämä hoito aloitettu?

Kerron oman sairauteni kulusta, jos sinua kiinnostaa. Minulla todettiin ohutsuolen syöpä joulukuussa 2006. Käytännössä koko vuosi 2006 minua hoidettiin vatsakatarripotilaana (väärä diagnoosi), kunnes joulukuun puolivälissä vatsa meni niin tukkoon, että lähestulkoon oksensin kaikki mitä söin. Sitten vatsani tähystettiin ja leikattiin päivystyksenä seuraavana päivänä.

Leikkauksessa poistettiin 2/3 vatsalaukusta, pohjukaissuoli ja suurin osa haimaa, koska syöpäkasvain oli jo ehtinyt levitä sinnekin. Leikkauksesta toipuminen vei n. 6 viikkoa ja sen jälkeen ole pystynyt syömään melkein mitä vain, tosin pienempiä annoksia kuin muut.

Vuosi 2007 meni aika hyvin. Kävin töissä, olo oli hyvä ja jaksoin jopa matkustella jonkin verran. Tosin syöpäarvot nousivat koko ajan pikkuhiljaa. Sitten tuli viime tammikuun puoliväli. Kävin Meilahdessa lääkärin vastaanotolla seurantakäynnillä ja syöpäarvot olivat sen verran korkeat, että päätettiin heti aloittaa sytostaattihoito. Tietokonetomografiakuvauksessa näkyi myös selvää suurentumista vatsan imusolmukkeissa.

Minullekin sanottiin, ettei tätä voida enää leikata, joten muuta vaihtoehtoa ei ollut kuin aloittaa sytostaattihoito, joka aloitettiin helmikuun alussa. Kokeiltiin ensin Zeloda-nimistä tablettimuotoista sytostaattia, joka aiheutti niin rajut sydänoireet, että se piti lopettaa. Tällä hetkellä käyn 3 viikon välein tiputuksessa, jossa minulle annetaan kahta eri sytostaattia, toinen on nimeltään Avestin ja toinen oksaaliplatina. Tiputuksen jälkeen on n. viikon verran huono ja voimaton olo. Mitään ruokaa ei tee mieli syödä, kaikki yököttää. Paino putoaa n. 3 kiloa.

Ennusteestani en ole kovin paljon kysynyt, enkä haluakaan tietää, koska eihän se oloani paranna, jos ennuste on huono. Olen päättänyt yrittää elää mahdollisimman tavallista elämää ja yrittää nauttia elämästä, niin kauan kuin pystyn. Ainakin tähän asti se on pieniä vastoinkäymisiä lukuun ottamatta suhteellisen hyvin onnistunut. Tiedän nyt, että tiputuksen jälkeen on viikon verran huono ja väsynyt olo, mutta sen jälkeen taas ruoka maistuu ja jaksaa myös ulkoilla.

Eli kuten kerroin jo edellisessä kappaleessa, syöpäpotilas voi viettää melko normaalia elämää. Flunssatartuntojen välttäminen on tärkeää, koska vastustuskyky on sytostaattihoitojen takia alempi. Totta kai hoidot väsyttävät, mutta voimien mukaan kannattaa pitää kuntoa yllä, kävely on varmaan paras liikuntamuoto. Lääkäri sanoi minulle, että matkustellakin voi, mutta turvallisissa maissa.

Toivon itse, että läheiseni ja ystäväni suhtautuvat minuun kuin ennenkin - sääli on kaikkein pahinta - se masentaa. Minun molemmat aikuiset lapseni ovat tehneet juuri näin, ovat olleet kuten ennenkin, vaikka se varmaan on ollut heillekin vaikeaa. Tämän neuvon minäkin sinulle annan. Vaikka olisitkin kovasti huolissasi, mikä on hyvin ymmärrettävää, uskon että isäsikin toivoo, että suhtautuisit häneen samalla lailla kuin ennenkin. Tärkeintä on läsnäolo. Suomessa on maailman parhaimpiin kuuluva hoito myös syöpätauteihin ja olen ihan varma, että lääkärit tekevät kaikkensa isäsi auttamiseksi ja että hän saa hyvän hoidon.

Mielelläni kuulisin lisää isäsi jatkohoidosta, jos jaksat asiasta kertoa.

Toivotan sinulle voimia olla isäsi tukena tässä asiassa. Ja olethan sinä varmasti, kun olet jo tälle palstallekin asiasta kirjoittanut.

Kevätterveisin

Tuikkuliini
Tuikkuliini | 8.3.2008 klo 17:20:12