Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Veljen syöpä

Avomiehelläni todettiin kivessyöpä viime kesänä. Hän on saanut 5 jaksoa sytostaatteja(4*PEB ja 1*PEI) syksyllä ja nyt on vuorossa jäännoskasvainten poistoleikkauksia kolme, joista yksi on jo tehty. Enemmän voit lukea Hoidot ja seuranta osiosta ketjusta Kivessyöpä ja BEP.
Kyllähän tuo aluksi järkytti, etenkin sana syöpä. Asia on helpompi käsitellä "sairautena", joka hoidetaan. Kivessyövissä on kuitenkin todella hyvät ennusteet.
Avomiehelleni oli/on tärkeää, että häntä kohdellaan edelleen samalla tavalla, kuin ennen sairautta. Ei mitään ylimääräistä murehtimista ja hössötystä. Tärkeintä on olla tavoitettavissa. Uskoisin, että veljesi ajattelee aika samalla tavalla.
Itse olen kyllä surrut ja murehtinut, kun taas avomieheni on ollut asenteella: se otetaan mitä annetaan. Hänen asenteensa on auttanut minuakin todella paljon.
Hienoa, että voitte keskustella perheen kesken asioista. Veljeäsi auttaa se, että hänen läheisensä pysyvät koossa. Vaivaa vain ystäviäsi vapaasti, tällaisia aikoja varten he ovat olemassa. Harmi, että monet jotka eivät ole olleet vakavien sairauksien kanssa tekemisissä, eivät tiedä miten asia koskettaa myös läheisiä, ei pelkästään potilasta itseään. Monesti potilas itse ottaa asian melkein kevyemmin, kuin läheisensä.
Kovasti jaksamista teille. Voin jakaa ajatuksia myös yksityisesti, jos koet sen tarpeelliseksi. (Tuo kirjekuori tuolla yläreunassa.)
Vajavainen | 25.2.2011 klo 15:03:36