Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lapsellani on syöpä
Re: Kantasolusiirto Helsingissä
Hei! Itse menimme sinne muistaakseni 9 pv ennen siirtoa. Esihoitona meille tuli 4 pv sytostaatteja 3 pv aikana 6 x kokokehon sädetystä. Nämä ovat yksilöllisiä, jokaisen tauti huomioiden. Itse siirtohan oli yksinkertainen toimenpide. Ensin annettiin esilääke, johon meillä lapsi ainakin nukahti. Siirre laitettiin muutamassa eri erässä ruiskulla katetriin. Sitten vaan odottelemaan uuden ytimen itämistä.Toki siinä sitten oli sytostaattien ja sädehoidon aiheuttamia oireita mukana, niinkuin yleensä sytojen jälkeen tavallistenkin syöpähoitojen aikana. Luuytimen itämisen jälkeen meillä alkoi heti akuutti käänteishyljintä, iho ja suolioirein. Oireita toki on paljon muitakin, kelle sitten tulee mitäkin. Niitä sitten hoidetaan ja seurataan. Kontrolleja, etenkin alussa on tiuhaan, useita kertoja päivässä. Kaikki on tosi tarkkaa ja hygieenia asiat tosi tärkeitä.Pesut ja rasvaukset tosi tärkeitä. Infektioita ja cmv sairastettiin myös. Kympillä huoneet ovat tilavia, tosin mekin olimme samassa huoneessa 70 pv, alkoi tavaraa kertyä ihan kiitettävästi, joten siellä oli sitten jo tosi ahadasta. Keittiöstä haettiin itse lapsille ruuat, sai siellä itse kokatakkin, pääasia oli, että jotain saisi nieltyä. Vanhempien huoneessa sai sitten evästää itse ja tavata muita kohtalotovereita. Vanhemmat saivat myös käydä hlökunnan ruokalassa. Hlökunta pääsääntöisesti ihan ok. Omahoitajia meillä oli kolme. Meillä myös oli tosi hyvä lääkäri. Erityistyöntekijöitä oli paljon; ravitsemusterapeutti, kuntoutusohjaaja, sosiaalityöntekijä, leikkiohjaajat yms. Erityisesti mieleen on jäänyt aivan loistava psykologi osastolta. Itsellämme oli myös tilanne, että tulimme toisesta sairaalasta ja useat asiat olivat erilailla, ehkä alussa koinkin voimakasta muutosvastarintaa, siinä kamalassa paniikissa mikä itselläni tuolloin oli. Usein siellä on myös aika kiire. Voimavarana itse koin sen, että kun siellä mekin 2,5 kk:tta vietimme, siellä oli aikaa luoda myös suhteita muihin vanhempiin, ihan erilailla kuin viikon sytostaattikuureilla omassa sairaalassamme. Rohkeasti ja reippain mielin tulevaan. Itse tein sen virheen, että pelkäsin etukäteen valtavasti mennä sinne. Onko teillä siirto tulossa, vai onko hoitonne alussa ja asia on heitetty esille? Kysele ihmeessä lisää, tästä tulisi piitkä kertomus, jos kerralla kaiken kirjoittaisin.- Kantasolusiirto Helsingissäkevät07
- Re: Kantasolusiirto Helsingissägranu