Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Hormonihoito+sädehoito eturauhassyövässä
Moi!Ulkoisesta sädetyksestä näyttäis olevan kyse ja ne jyväset ovat tosiaan vain kohdistusmerkkejä, koska eturauhanen on liikkuva elin.
Se hormoonihoito onkin sitten toinen juttu. Melko agressiivinen näyttäis sun appiukon syöpä olevan. Minkähän ikäinen mahtanee olla mies? No anyway hormoonihoidossahan on kyse kemiallisesta kastraatiosta ja siinä on vakavat haittavaikutukset. Lisäksi hormoonihoito auttaa keskimäärin 3-4 vuotta ja menettää sitten tehoaan, mutta haittavaikutukset jäävät.
Itse sädehoidosta ei ainakaan minulle mitään pysyviä haittavaikutuksia tullut. Session aikana piti kyllä käydä vessassa usein ja nopeasti, mutta se parani jo pari viikkoa sädehoidon jälkeen. Ihmiset kokevat tämänkin hoidon eri tavoin ja esimerkiksi hyvä peruskunto auttaa paljon.
Minä sain kaksi hormoonipiikkiä ennen sädetystä urologin määräämänä, mutta tavattuani onkologin, hän lopetti ne ja piti niiden käyttöä hiukan hätävarjelun liioitteluna.
Hormonihoitoon yhdistetään yleensä bikalutamidi-lääkitys ja se saattaa tulla myös sädehoidon jälkeen oli sitten hormoonihoitoa tai ei.
Lääkäritkään eivät ole näissä asioissa aivan yksimielisiä ja hoitokäytännöt näyttävät vaihtevan asuinpaikan mukaan.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että hormoonihoidon aloitusta lykätään nykyään mahdollisimman myöhään sen haittavaikutusten takia.
Lääkärinne osaa varmasti antaa parhaimmat ja luotettavimmat vastaukset. Kannattaa olla aktiivinen ja keskustella eri vaihtoehdoista.
- Re: Hormonihoito+sädehoito eturauhassyövässäC61...