Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Ruokatorven syöpä
Tervehdys Miro.Olen ollut hieman onnekkaampi Sinuun verrattuna sillä maksaan saakka ei minun ruokatorven syöpäni vielä ehtinyt. Kun 2x4 sentin suuruinen pahanlaatuinen kasvain keskellä rintaa ruokatorvessa tähystyksen myötä havaittiin sain viiden viikon aikana sädehoitoa 5 päivänä viikossa ja sytostaattia 24 litraa kahden eri jakson aikana. Diagnoosi tehtiin helmikuussa 2005 ja oli valmis leikkaukseen heinäkuussa. 11,5 tunnin leikkauksessa poistettiin ruokatorvea 16 cm ja korvattiin se pätkä kolmanneksella mahalaukkua.
Ymmärsin, että nimenomaa sytostaatti sädehoidon ohella auttoi pienentämään kasvainta niin, että leikkaus onnistui. Makasin Meilahdessa Helsingissä 3 kuukautta, jonka aikana alkoi tietysti kuntoutus.
En osaa sanoa miten olet suhtuautunut asiaan, mutta voin kertoa Sinulle, että edellisenä iltana kun leikkausvalmistelut olivat jo alkaneet menin HYKS:n pääoven vieressä olevalle tupakointipaikalle ja sytytin viimeisen askissani olleen Marlboron ajatellen, että se on sitten toistaiseksi tai lopullisesti viimeinen tupakka jonka 50 vuoden tupruttelun jälkeen poltan. Olin päättänyt, että suhtaudun koko operaatioon mahdollisimman välittömästi, uteliaana mitä kaikkea on edessä. Se auttoi myös läheisiäni avittamaan minua prosessissa, joka varsinkin vaimolleni oli varmasti raskas.
Viisi vuotta siis on kulunut leikkauksesta ja olen ollut tarkastuksissa alkuaikoina useammin ja nyt menen seuravaan gastroskopiaan ensi lokakuussa. Alku oli hankalaa syömisen suhteen, sillä arpikudosten muodostuminen kurkun liitoskohtaan salli vain liemiruokien syömisen. Nyt olen lähes normaalilla ruokavaliolla - ainoa mitä en uskalla syödä ovat kalarruoat, joissa saattaa piillä se aina salakavala ruoto.
Mutta Miro minä toivon Sinulle tsemppihenkeä ja positiivista asennetta. Minua se ainakin auttoi silloinkin kun hallusinaatioiden parissa makasin teholla pari viikkoa. On ihmeellistä, että muistan esimerkiksi nuo hallusinaatiopätkät kuin eilisen päivän.
Mutta nyt kaikkea parasta mahdollista tuleville vuosille - pidä lippu korkealla.
Ystävällisesti tervehtien
Max68
- Re: Ruokatorven syöpäÄiti Tampereelta
- Re: Ruokatorven syöpäMax68