Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: eturauhassyöpä

Minulla syöpä ei ole levinnyt - vielä, joten en ehkä ole oikea henkilö vastaamaan viestiisi. Varmasti tätä palstaa lukee myös levinnyttä syöpää sairastavia miehiä, toivotaan että joku heistä kommentoi viestiäsi.

Tosin minullakin psa:n hidas mutta jatkuva nousu viittaa siihen, että sädehoito ei tappanut kaikkia syöpäsoluja, ja syöpä onkin ollut hoitohetkellä paikallisesti levinnyt. Siihen viittasi myös diagnoosini T2-3 Nx M0. Kuitenkin olen elänyt sädehoidon jälkeen normaalia elämää jo kuusi vuotta. Uskon että monia elinvuosia on vielä edessä siinäkin tapauksessa, että tauti todella alkaa uudestaan.

Aikanaan minua rauhoitti Seura-lehdestä lukemani pitkä artikkeli Suomen Pankin entisestä pääjohtajasta Rolf Kullbergista. Siinä vaiheessa (vuonna 2004) hän oli elänyt levinneen eturauhassyövän kanssa jo 11 vuotta. Hän sai aluksi hormonihoitoa, ja kun sen teho loppui noin viiden vuoden kuluttua, lääkitys vaihtui sytostaatteihin. Niillä tauti oli pysynyt hyvin kurissa ainakin artikkelin kirjoittamiseen asti. Sen jälkeisestä tilanteesta minulla ei valitettavasti ole tietoa.

Aikoinaan diagnoosin jälkeen olin itsekin järkyttynyt ja masentunut. Tuntui siltä että loppu on lähellä, ja siihen pitää valmistautua. Peruutin lehtien tilauksia ja joidenkin järjestöjen jäsenyyksiä. Nyt nämä alkupaniikissa tehdyt toimenpiteet tuntuvat suorastaan huvittavilta.

Joten jäitä hattuun ja pää pystyyn! Ei ole syytä vaipua masennukseen!
jokker | 14.7.2008 klo 10:16:49