Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: virtsarakon syöpä

Hei kohtalotoveri!

Olen 60v mies ja vuosi sitten tehtiin minulle ko leikkaus. Olen nyt totutellut avanneleikatun elämään ja voin vakuuttaa että ei sittenkään niin kovin elämää muuttanut.
Tietysti avanteen kanssa toimiminen tuo tiettyjä rajoitteita ja vaatii käsityötä l. leikata avannelevyyn oman tarpeen mukainen aukko (sakset ym tarpeet sain Tampereella avanneneuvojalta). Teillä on varmaan vastaava henkilö, joka auttaa. Nukkuminen onnistuu vain selällään tai osittain toisella kyljellä.
Voin edelleen saunoa, urheilla (ei kaikkia lajeja), ainakin sauvakävely ja hiihto onnistuvat ilman ongelmia.
Käsihygienia avannesidoksen vaihdon yhteydessä on ehdottoman tärkeää. Jos pöpöjä pääsee vaihdon yhteydessä, tuloksena voi olla munuaistulehdus ja se on aika ikävä juttu- sairaalareissu.
Kaupunki antaa terveyskeskuksesta (varmaan teilläkin) avannetarvikkeet veloituksetta (= avannesidosrengas, tiivisterengas, avannesidospussit ja yöpussit).
Itse vaihdan pussin kerran vuorokaudessa ja avannesidoksen kahden päivän välein. Matkoilla saatan vaihtaa useamminkin.
Pussi ei ole vetoisuudeltaan kovin iso ja siksi veskikäyntejä on tehtävä aika taajaan, koska samalla annettiin kehoitus juoda ainakin 2l vettä päivässä. Vuotoja on sattunut vain muutamia ja nekin seurauksena ylimääräisistä ponnisteluista.

terv Jukka Ylöjärvi.
jm | 8.12.2008 klo 15:09:45