Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Polysytemia Vera

Olen 40-vuotias mies.
n. 7 vuotta sitten tapahtui kesken työpäivän jotain peräti kummallista. Sääreni alkoivat ensin kutista, sitten reidet. Lopuksi kutina siirtyi rintakehään, käsivarsiin, kaikkialle ja yhtä aikaa. Se oli niin sietämätöntä, että teki mieli raapia iho pois yltäni. Kohtaus kesti silloin noin tunnin ja hävisi itsekseen. Tämän ensimmäisen, kaikkein mieleenpainuvimman kohtauksen jälkeen niitä on tullut vuosittain useita, ja olen jo aikaa sitten oppinut yhdistämään ne ihon kostumiseen. Jostain syystä saunomisen jälkeen kohtausta ei ole tullut koskaan, ilman saunaa otetun suihkun jälkeen jossain mittaakaavassa lähes aina. Niinpä olenkin lopaettanut aamusuihkut jo melkein 2 vuotta sitten ja käynyt sen sijaan joka ilta saunassa. Kohtaukset ovat pysyneet melko hyvin kurissa.
Syytä outoon, sietämättömään kutinaan etsittiin ja kävin usein lääkärissä. Minulta otettiin pariin otteeseen täydellinen verenkuva ja noin vuosi sitten yleislääkäri sanoi, että punasoluja näyttäisi olevan hieman liikaa ja totesi samalla, että uraattipitoisuus oli koholla, mikä viittasi kihtiin. Ei kuitenkaan määrännyt minua mihinkään jatkotutkimuksiin.
Nyt jouluna alkoi sitten tapahtua. Isovarpaani tyvinivel tulehtui sietämättömän kipeäksi ja hankkiuduin lääkäriin. Niveleen pistettiin kortisonia ja sain tulehduskipulääkettä. Diagnoosi oli Kihti. Tutkimuksessa otetusta verinäytteestä ilmeni, että hemoglobiinini oli 189. Tämä soitti lääkärin hälytyskelloja välittömästi ja pian olinkin isommissa tutkimuksissa. Nyt minulla on diagnosoitu Polysytemia Vera.
Palaset alkavat loksahdella kohdalleen. Olen hakenut netistä tietoa taudista ja näyttäisi siltä, että syy kasvojeni turvotukselle, ajoittaiselle silmien punoitukselle, niveloireille, hikoilulle ja sille pirun kutinalle ei lopulta olekaan välttämättä pelkkä liiallinen kaljanjuonti, vaan jotain muuta.
Totuttelen nyt ajatukseen, että kyseessä on todellakin parantumaton ja pahalaatuinen verisairaus.

Tältä foorumilta löytynee muita pv:läisiä. Kertokaapa, miten tauti on muuttanut elämäänne.

jaakko
Jaakko | 17.1.2008 klo 13:37:52