Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Eturauhassyöpä, PSA ja D-vitamiini

Noin puolitoista vuotta sitten oli tiedotusvälineissä paljonkin keskustelua D-vitamiinista ja olen sellainen henkilö joka ei ole esimerkiksi auringossa kesäisin enkä oman arvioni mukaa saa riittävästi D-vitamiinia ruuasta, tuo oli syy miksi aloin päivittäin syödä D-vitamiinia.
Tuon jälkeen kävin työterveydessäni verikokeessa ja mieleeni juolahti pyytää että ottaisivat myös psa-arvon (ikäni57 v) tuloksen sain, psa arvo oli 5,40 kävin urologilla joka otti koepalat, ei syöpää, jotakin osittaista tulehdusta/tummia alueita.
Neljä kuukautta myöhemmin uusi psa arvo oli 4,37, uudet koepalat, ei syöpää.
Nyt viimeisin psa arvo oli 3,47 työterveyslääkärin lausunto oli: ei aihetta jatkotutkimukseen.
Arvioikaa nyt sitten oliko myös D-vitamiinilla osuutta psa arvon laskuun? Itse olisin sitä mieltä että mahdollisesti oli, no ei ainakaan haittaa ollut.
Syy miksi sanon näin on se että kehoni d-vitamiinin taso oli alhainen ja mielestäni d-vitamiinin oikeaan aikaan aloitettu syöminen sai aikaan sen että psa-arvossa on vähän yli vuoden aikana tapahtunut korjausliike parempaan suuntaan.
Olen lukenut myös että liian alhainen D-vitamiinin saanti saattaa aiheuttaa suurempaa riskiä sairastua eturauhasen syöpään.
Hoo.Äm. | 22.12.2010 klo 00:59:46