Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Eturauhassyöpä
Olen maanantaina 65 vuotta täyttävä hyväkuntoinen mies. Sain äsken diagnoosin eturauhassyöpä. Menen syntymäpäiväni kunniaksi Ouluun OYKS:aan lisätutkimukseen, jossa ratkaistaan hoitomuoto.Monenlaiset kysymykset pyörivät mielessä.
Yritän näin keskustelupalstan avulla kysellä kohtalotovereiden kokemuksia saadakseni osviittaa hoitomuodon valinnassa. Sen ratkaiseminen kai on lopulta minun itseni tehtävä.
Karkeaneulanäytelausunnossa ilmoitetaan Gleasonpisteitä kertyvän 6 (3+3). Lähetteen kirjoittanut urologi lausuu: "Ehkä paras hoitovaihtoehto olisi radikaali sädehoito. Brachyterapia lienee kontraindikoitu suhteellisen kookkaan prostatan (noin 60 g) vuoksi." Ultraäänitutkimuksen mukaan koko olisi 55 g. Luustokartoituksesta urologi kirjoitti, että hänen silmin siinä ei näy metastosointia. Suullisesti hän ilmoitti minulle, että syöpä on kapselinsisäinen.
Kun nyt olen perehtynyt asiaan lukemalla opasvihkosia ja nettiä minua on alkanut kiehtoa brakysädehoito. Näyttäisi siltä, että sivuvaikutukset ovat siinä ulkoista sädehoitoa ja erityisesti radikaalileikkausta lievempiä. Urologi pitää sitä lähetteessä mahdollisena, mutta sanoo sitä ennen täytyvän aloittaa neoadjuvanttihoito. Mitähän sellainen hoito on? En ole löytänyt vastausta.
Braky olisi siinäkin mielessä miellyttävämpi, että se selviäisi yhdellä Oulun keikalla. Asun nimittäin Rovaniemellä siis yli 200 km päässä hoitopaikasta. Ulkoinen sädehoito vaatii 6 - 8 viikon reissaamisen 5 kertaa viikossa Ouluun.
Olisin kiitollinen, jos kokeneemmat kolleegat voisivat kertoa jotain seuraavista asioista:
Onko teillä tai tiedättekö jollakin muulla eturahasen koon estäneen brakyhoidon?
Oletteko samaa mieltä kanssani brakyhoidon miellyttävämmistä sivuvaikutuksista?
Mitä mahtaa olla neoadjuvanttihoito?
Onko kellään kokemuksia kryo- eli jäädyttämishoidosta? Millä edellytyksillä sitä voidaan antaa? Onko niin että sitä annetaan vain Vaasassa?
Onko muuten ohjeita tai vinkkejä minun tilanteeseeni?
Etukäteen vastauksista kiittäen.
Nimim Kalastaja
- Eturauhassyöpäkalastaja
- Re: Eturauhassyöpäjokker
- Re: Eturauhassyöpäkalastaja
- Re: Eturauhassyöpäjokker
- Re: Eturauhassyöpäaslak