Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Miten tukea kivesyöpää sairastavaa... Kokemuksia?!

Hei.

Minulla todettiin eturauhassyöpä sattumalta ja se leikattiin (poistettiin) kesäkuun lopulla. Meillä meni myös elämä täysin päälaelleen. Nyt odotellaan myös patologin lausuntoa, en kylläkään ole asiaa ajatellut tai yritän parhaani mukaan olla ajattelematta.
Meillä on myös aina ollut hyvä suhde, miehenä minä olen kuitenkin ollut se, jos voi sanoa... vähemmän puhuva ja tunteita osoittava osapuoli.
Olen erittäinen kiitollinen omalle puolisolle, että hän on jaksanut hoivata ja olla tukena, heikkoina hetkinä se on tärkeää.
Asioista kannattaa puhua ja kannustaa miestä puhumaan, se voi olla vaikeaa... minä tiedän. Helpottaa kuitenkin, kun vain tietää, että lähellä on tuki ja turva ;) Muista, sinunkin tulee puhua asioista, yhtälailla sinunkin oloa, puhuminen helpottaa.
Liikaa ei kannata holhota, ottaa varovaisen tunnustelevan otteen ja vaikka välillä kysyy, onko kaikki hyvin tms. Tee kuitenkin miehellesi selväksi, että hän voi puhua tai pyytää apua, jos tuntuu siltä.
Nämä ovat miehelle vaikeita sairauksia ja oma miehuus tuntuu olevan vaakalaudalle.
Miehen kannattaa olla myös avoin, minä kerroin ainakin lähimmille ystäville ja kavereille asiasta. Joskus helpottaa kun saa kaverille purkaa tuntojaan, "sillain miehekkäästi" ;)
Kannataa sairaalasta kysellä, jos tuntuu että ulkopuolinen apu olisi tervetullutta, lähinnä sairaalan sosiaalityöntekijä tietää näistä enemmän, näillä sivuilla on myös paljon tietoa erilaisista tukitoiminnoista.
Meillä tämä sairaus on lähentänyt meitä entisestään, meillä on myös kaksi alle 10v. lasta, jotka ovat tuoneet omat vaikeutensa, yleensäkin tähän koko ruljanssiin, esim. sairaudesta kertominen yms.
Muistakaa vaivata lääkäriä ja muuta henkilökuntaa, jos jokin asia vaivaa mieltä.
En tosin tiedä millaisesta syövästä on miehelläsi kyse, kuinka ärhäkkä yms. Mutta, eikös kivessyövästäkin voi leikkauksen avulla parantua täysin.

Toivotan teille molemmille, sydämestäni voimia ja jaksamista.
Päivä kerrallaan ja uskokaa tulevaisuuteen!

Ps. Jos ei muuta, niin minulle voi aina laittaa yksityisviestiäkin.
MiesVM69 | 6.8.2011 klo 19:45:01