Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Timo Joensuu puhuu ERsyövästä
Mielenkiintoinen haastattelu, mutta siitä pisti korvaan muutama asia, josta yleensä ei olla aivan samaa mieltä.1) Seulonta pitäisi tehdä kaikille 50 v miehille.
Useat tahot eivät pidä tätä järkevänä mm. siksi että se johtaisi useisiin turhiin hoitoihin. Itse olen kyllä sitä mieltä, että jokaisen 50 v pitäisi mennä PSA-testiin.
2) Koepalat ER:stä otetaan sokkona satunnaisesti.
Ainakin minulle on sanottu, että biopsiat otetaan kohdista, joissa yleensä syöpää on havaittu (tätä kyllä hiukan epäilin).
3) Sädehoito on päähoito.
Tämä on varmaan totta, koska yleensä yli 60 v miehiä ei leikata, jolloin sädehoitoja tehdään kaiken kaikkiaan enemmän. Mutta mikä mahtaa olla tilanne ikäryhmässä alle 60 v? Tilanne on siinä mielessä hankala, että suomessa on nyt kolme erittäin kallista DaVinci-robottia ja niitä pitäsi käyttää mahdollisimman paljon. Tällöin varmaan suositellaan leikkausta, vaikka sädehoito voisi olla parempi vaihtoehto.
4) Sädehoidossa ei useimmiten ole haittavaikutuksia lainkaan.
Tämä ei taida olla totta.
5) D-vitamiinin riittävä saanti on erittäin tärkeätä.
Tästä on keskusteltu paljon ja monet ovat sitä mieltä että monipuolinen ruoka (kala, vitaminoitu maito ja margariini ym.) riittää eikä pillereitä tarvita. Itse syön D-pillerin päivässä.
Haastattelun lomassa tuli mieleen, että mahtaakohan Dockrates-klinikka tarjota lähinnä sädehoitoa ja lääkitystä (en tiedä). Jos joku on käynyt siellä, niin olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksista.
Terv. robottileikattu
- Re: Timo Joensuu puhuu ERsyövästäJore