Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Seksuaalinen kanssakäyminen eturauhassyöpä leikkauksen jälkeen

Eturauhasleikkaus vie monilta potilailta kyvyn yhdyntään joko kokonaan tai usein moneksi kuukaudeksi. Joillain se palaa ainakin osittain, toisilla ei ollenkaan. me naisethan toki tiedämme että seksissä ei yhdyntä olekaan naisen kannalta tärkein vaihe, joten sen tiedon välittäminen miehelle voisi olla hyvä asia. Läheisyys on monin verroin itse aktia tärkeämpää. ja naisenhan saa tyydytettyä kovin monella muullakin tavalla.

Miehelle seksuaalisuus on sama asia kun yhdyntä ja jos yhdyntä ei toimi, niin ei ole seksuaalisuutta. Ongelma ei ole miehesi päässä, vaan metrin alempana. Jos haluat läheisyyttä, kerro se miehellesi ja pidä itse huoli että jos hän uskaltaa päästää sinut lähelleen, niin asiat eivät luisu siihen tilanteeseen, että se muuttuu seksuaaliseksi ja hän joutuu toteamaan oman kyvyttömyytensä. Sopikaa että kosketus ja toisen paijaaminen ei enää ole esileikkiä, vaan ihan pelkkää läheisyyttä.

Puhuminen on ainoa asia joka tässä auttaa, mutta toki miehesi tarvitsee ymmärrystä, aikaa ja tilaa. Hänelle on varmasti hyvin raskasta, jos hän itse tietää olevansa kykenemätön (miehet kyllä itse tietää seisooko vai eikö seiso...), mutta puoliso epäilee asiaa. Anna hänelle aikaa totutella tilanteeseen ja ottaa itse askel lähemmäs. Apukeinoja on myös monia, syöpäyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssi voisi olla teille avuksi. Syöpiksellä on myös seksologeja, jotka voivat auttaa.

Tärkeintä on että hän tietää olevansa merkityksellinen riippumatta siitä onnistuuko seksi vai ei. Ja että hän tietää että sinulle läheisyys on tärkeämpää kuin seksi. Ja että voitte edetä asian kanssa hänen tahtiin ja hänen haluamallaan tavalla. Hänellä tulee olla mahdollisuus edes jollain tasolla hallita omaa seksuaalisuuttaan, jos ei muuta niin ainakin hänen tulee itse saada tehdä päätökset mitä kokeilee ja milloin.
Chiara | 1.4.2007 klo 01:26:01